Slot
Het rijden met de Copen is een unieke ervaring. Er zijn geen concurrenten voor de Copen in deze klasse van compacte cabrio’s die eenzelfde gevoel en vertrouwen aan de bestuurder (en passagier) kunnen geven. Vooral ook plezier voor de bestuurder en passagier horen hierbij, als een kart zo strak laat de Copen zich berijden. Naast de wegligging is ook het motorgedrag en de besturing sportief te noemen, het vormt als het ware één geheel. Ook het design van het exterieur is een geval apart. Ronde vormen overheersen, waarbij de voor- en achterkant verdacht veel overeenkomsten vertonen.
Met deze punten onderscheidt de Daihatsu Copen zich positief ten opzichte van de concurrentie. Met cabrio’s als de Opel Tigra Twintop, Mitsubishi Colt CZC, Nissan Micra C+C en de Peugeot 206CC moet de Copen prijstechnisch gezien concurreren. Zowel qua afmetingen, prestaties en des te meer de rijeigenschappen wijkt de Copen dermate af dat een goed vergelijk onmogelijk is. De geteste Sport-uitvoering staat in de prijslijst voor € 25.245,-. Echter, instappen kan vanaf € 22.995,-.
Het puur op sportiviteit afgestelde onderstel zal niet iedereen kunnen waarderen, net als de beperkte interieur- en bagageruimte. Personen tot circa 1,85 meter kunnen een prettige zitpositie instellen. Deze punten kunnen de bijzondere vormgeving en uitermate sportieve rijkwaliteiten van de Copen echter niet verhullen. De Daihatsu Copen is een welkome en unieke aanvulling op het al bestaande aanbod aan compacte cabrio’s.
- Uitgesproken sportieve wegligging en goede prestaties
- Zeer directe en gevoelige besturing
- Zeer exclusieve uitstraling
- Té stugge demping
- Niet geschikt voor personen langer dan circa 1,85 meter
- Verwaarloosbare bagageruimte bij open dak