Het exterieur
Aan de buitenkant imponeert de Copen vanzelfsprekend niet met zijn grootte en afmetingen, maar juist met zijn compactheid en sportieve voorkomen. De auto heeft onmiskenbaar een geheel eigen uitstraling, met een knipoog naar de eerste generatie van de Audi TT. Het front en de achterzijde lijken, gekeken naar de lichtunits, precies hetzelfde vormgegeven. Wellicht is er zelfs gebruik gemaakt van dezelfde mallen voor het fabriceren van de voor- en achterlichten, zo opvallend is de direct overeenkomst in vormgeving. Het eerste wat direct opvalt bij het bekijken van de auto in dichte vorm is de vrij vloeiende vorm van het dak. Ondanks dat de auto nog geen 3,4 meter lang is, is Daihatsu erin geslaagd om de auto een volwassen uitstraling te geven. Natuurlijk helpen de relatief forse (15 inch) en sportief ogende lichtmetalen velgen met zes spaken hier een handje mee.
Bijzonder aan de Copen is verder dat het design op zoveel plekken bijzonderheden vertoont, dat nauwelijks meer van details gesproken kan worden. De grille, de koplampen en achterlichten, de achterspoiler, de dubbele uitlaat, de plaatsing van de knipperlichten, de belijning over de motorkap en achterkant; het zijn allemaal in het oog springende onderdelen van de buitenkant. Dit natuurlijk samen met de ‘looks’ van een compacte cabrio als deze in het algemeen maakt de Copen tot een unieke verschijning. Met een lengte, breedte en een hoogte van achtereenvolgens 3,40, 1,48 en 1,25 meter is de Copen in letterlijk álle dimensies de meest compacte cabrio van de volledige automarkt. Zoals al aangehaald heeft dit negatieve consequenties voor de ruimte in het interieur. Knap van de ontwerpafdeling is echter dat er tot op zekere hoogte toch een auto staat met een sportieve en volle uitstraling. Als guitig is de buitenzijde ook te omschrijven, met de overwegend ronde vormen in de carrosserie en de ronde lichtkappen komt het geheel vrolijk over. Het is echter niet puur design wat de klok slaat, de bult in de motorkap tot aan de voorruit is, naast opvallend, puur functioneel om ruimte te bieden aan de mechaniek eronder.
Bij een extreem compacte auto zoals de Copen blijft zoals altijd ook het imago een rol spelen. Mede vanwege de afmetingen, de ronde vormgeving en het elektrische cabriodak zal het model vooral bij vrouwen in de smaak vallen. Het cabriodak doet zoals gezegd vlot zijn werk, in 20 seconden is het dak open dan wel dicht te klappen. In open vorm komt de speelse, ronde vormgeving nog het meest tot zijn recht, de carrosserie lijkt dan wat langer te ogen. Ook het van rood lederen sportstoelen voorziene interieur en de chromen beugels hierachter springen hierbij nadrukkelijk in het oog. De opvallende sportstoelen zijn, samen met het sportstuur en de winddeflector tussen de stoelen, onderdeel van het Sportpakket, waar de geteste uitvoering van was voorzien.