Electro everywhere
We schreven eerder dat je als serieuze autofabrikant niet meer zonder elektrificatie in je modellengamma kan. Hyundai weet dit als geen ander en zit al vuistdiep in deze alternatieve aandrijflijnen. Met de komst van de nieuwe Tucson mag ook dit model kennis maken met een aantal stevige accupakketten. De topversie bij introductie is uitgerust met een 1.6 T-GDI benzinemotor die, in combinatie met een 44,2 kW elektromotor, 169 kW (230 pk) levert.
Onze testauto is voorzien van dezelfde 1.6 T-GDI maar krijgt de 'light' variant elektromotor mee; de 48-volt mild hybride. Deze elektromotor slaat remenergie op die vervolgens weer gebruikt wordt tijdens het accelereren van de auto. Met 110 kW (150 pk) of 132 kW (180 pk) is het geen probleem om vlot met het verkeer mee te komen. Het testmodel met 180 pk laat zich zeer prettig bedienen. Vooral de zeventraps DCT automaat krijgt een grote pluim voor het soepele schakelen en de snelle reactie op het gaspedaal. Klein minpunt; de flink bemeten 19-inch velgen maken de auto minder comfortabel tijdens het rijden over oneffenheden.
Vanaf dit voorjaar is het mogelijk om de Tucson als Plug-in Hybrid te bestellen. Deze 'auto met stekker' heeft een 66,9 kW sterke elektromotor aan boord die in combinatie met de accu een opgegeven elektrisch rijbereik heeft van 56 kilometer. Hoewel de Tucson in de basis geen sportauto is, zal je voor het stoplicht met 195 kW (265 pk) en vierwielaandrijving waarschijnlijk geen modderfiguur slaan.
Dacia Duster Hybrid 140 Journey
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline