Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

- 10 oktober 2021

Naar de tandarts

Als je het uiterlijk van de IONIQ 5 nog niet genoeg indruk heeft gemaakt is het de hoogste tijd om binnenboord te gaan kijken. Met kraakhelder witte lederen bekleding en lichtgrijze onderdelen lijkt het alsof we beland zijn in een tandartspraktijk. Helemaal als we de stoel in ontspanningsmodus laten zakken en er een heus kussentje voor ondersteuning van je onderbenen onder de stoel vandaan komt. Gelukkig zweeft er geen tandarts met mondkap boven je hoofd maar een dak vol zonnepanelen of, als de dit aan vinkt in de optielijst, een glazen panoramadak.

De materialen voelen goed en als geheel oogt het interieur hoogwaardig en minimalistisch. Er is overal voldoende ruimte voor je spullen en door de platte vloer is er ook tussen de voorstoelen ruimte om een flinke tas op te bergen. Praktisch zijn de druktoetsen voor het infotainmentsysteem en het cluster voor de klimaatbeheersing. Geen gerommel in menu's om de temperatuur wat aangenamer te krijgen; Hyundai plaatst dit nog gewoon in een los paneel. Zowel achter het stuur als bovenin het middenconsole prijken twee grote schermen met de informatie die je nodig hebt voor onderweg en de infotainment. Het laat zich gemakkelijk en snel bedienen zonder concessies te doen op kwaliteit. Klein smetje op het geheel is de afstand van de bestuurder tot het scherm, hierdoor moet je net wat voorover buigen uit te stoel om het scherm aan te kunnen raken. Uiteraard hebben personen die dicht op het stuur zitten hier minder last van.

De personen op de achterbank hebben meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. Doordat de batterij in de bodem is geplaatst is de vloer wat hoger, waardoor de knie?n een grotere hoek moeten maken. De achterbank is verschuifbaar zodat er meer ruimte in de kofferbak kan worden gecre?erd. Met een bagageruimte van 499 liter biedt de IONIQ 5 een flinke bak aan ruimte in het elektrische segment. De grootste is het echter niet; de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq overtreffen Hyundai vooralsnog.

305 pk
605 Nm
185 km/h
5,2 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 43.500
€ 58.995
€ 590 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • Seat Tarraco 2.0 TSI DSG-7 4Drive Xcellence

  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • 2016 - Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition