Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

- 20 mei 2022

Fiesta blijft Fiesta

Ford heeft drie verschillende motoren klaar staan voor de nieuwe Fiesta. Een variant met 75 pk gekoppeld aan een handgeschakelde 5-bak en een 1.1-liter benzinemotor als absolute instapper. De twee anderen zijn ook benzinemotoren maar dan met een 1.0-liter EcoBoost motorblok. De ene beschikt over een mild hybride systeem gekoppeld aan een 48-volt lithium-ion batterij die remenergie opslaat en inzet bij acceleratie en rijden. Een razendsnel Start-Stop systeem maakt dat de auto in 350 milliseconde de auto kan starten en kan afzetten tijdens uitrollen onder snelheden van 25 km/u zelfs op het moment dat de koppeling nog is ingetrapt. Doel hiervan is om nog meer brandstof te besparen en dus schoner te rijden. Naar eigen berekening van Ford spaart de auto 5 tot 10 procent brandstof ten aanzien van de niet hybride aandrijving. De motor is verkrijgbaar met 125 pk en 155 pk waarbij de laatste enkel als handgeschakelde variant verkrijgbaar is. De andere motor heeft een vermogen van 100 pk zonder mild-hybride technologie. Deze is verkrijgbaar met een handbak gekoppeld aan zes versnellingen.

De rijmodi Normal, Sport en Eco zijn standaard aanwezig in iedere Fiesta. Wie de keuze maakt voor een Active uitvoering krijgt hier de rijmodi Trail en Slippery aan toegevoegd. De auto zal per gekozen modus het koppel, de stabiliteitscontrole en de tractiecontrole aanpassen en, in het geval van een automatische transmissie, de reactiesnelheid van het schakelen.

We zijn onderweg met de Active uitvoering van de Fiesta. Al snel constateren we dat dat Ford opnieuw stevig heeft vastgehouden aan het rijdersgevoel dat de Fiesta in zich heeft. Je voelt je tijdens het rijden in controle en op ieder moment is duidelijk wat de auto wil of doet. De 125 pk is voldoende om je snel en doeltreffend van A naar B te brengen. De Powershift automaat is bij de les op hele kleine misstapjes na als je plots veel power van de auto vraagt. Helder communicatie en veel gevoel; Fiesta blijft Fiesta.

125 pk
210 Nm
199 km/h
9,6 s
7,9 (5.3) l/100km
127 g/km
D
22%
€ 20.795
€ 33.992
€ 623 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic

  • Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

  • Peugeot e-208 EV 136 GT

  • Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

  • Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One

  • Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura