CoupƩtrekjes
Allereerst het ontwerp van de Ariya: het model spreekt de nieuwe designtaal van Nissan en dat maakt dat het best even wennen is. De auto is weliswaar stijlvol en pakkend vormgegeven, we zouden zonder de merkbadges alleen niet zo snel een Nissan er in herkennen. Het had ook zomaar een nieuw Mercedes-EQ model of een Lexus kunnen zijn. Bepaald geen beledigingen voor de Ariya, want de auto straalt een vergelijkbare klasse uit, terwijl de Nissan toch echt een paar segmenten lager opereert. De dichte grille in zwart hoogglans wordt omsloten door smalle lichtunits met een sierlijke uitloop.
Door het contrasterende zwarte dak krijgt de auto wat coupƩtrekjes, doordat het lijkt alsof het dak strakker afloopt. De chromen boog die van de A- tot de C-stijl loopt vormt een duidelijke scheidingslijn tussen dak en carrosserie, waardoor de raampartijen ook veel smaller toe lijken te lopen. Bepaald geen verlegen bak, die Ariya. Zeker niet in de introductielak Akatsuki Copper, al vragen we ons af hoeveel mensen zo dapper zijn om de auto in deze kleur te bestellen. Iets minder uitgesproken, maar niet minder fraai is het Aurora Green dat we ook tijdens de persintroductie zagen. Als Evolve staat de Ariya standaard al op flinke 19 inch sloffen, maar die zijn ook wel nodig om de grote wielkasten te vullen. Optioneel kun je nog voor een maatje groter opteren. Nissan laat met het ontwerp van deze cross-over zien wat het voor ons in petto heeft de komende jaren en dat belooft veel goeds.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition