Ruim en up-to-date
Het grote 12,3 inch multimediascherm is voorzien van een touchscreen, dat snel reageert op aanraakcommando's. In Nederland kun je gebruikmaken van Amazon's Alexa om spraakcommando's op te dreunen, maar tijdens de introductie in Zweden konden we dit nog niet testen. Het projecteren van jouw telefoonscherm via Android Auto of Apple Carplay werkt in ieder geval prima en als je daarvoor de smartphone moet opladen kun je gebruikmaken van verschillende USB(-C) poorten of een inductieplaatje dat in de armsteun is verwerkt. Punten scoort de Ariya ook met de geboden (opberg)ruimte. Je hebt twee dashboardkastjes tot je beschikking en door het wegvallen van de versnellingsbak ontstaat er een vrij beschikbare ruimte voor de middenconsole. Voorin zit je bovendien riant in de brede stoelen, die elektrisch zijn te verstellen in de Evolve. Het stuur kan uitgebreid ingesteld worden en dat is prettig, want de bestuurdersstoel kan niet heel ver naar achteren. Achterin kun je als volwassene prima plaatsnemen, want aan hoofd- en beenruimte geen gebrek. En de kofferbak is door de dubbele bodem praktisch in te delen, zo kun je de laadkabel mooi onder de laadbodem opbergen. De kofferruimte is de makkelijkste plek daarvoor, want de motorkap van de Ariya biedt geen toegang tot een extra opbergruimte. Als laatste benoemen we nog de rust aan boord van de Nissan. Want door Active Noise Cancelling en gelamineerde ruiten blijven rijgeluiden als bandengerol en windgeruis mooi buiten.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition