Gemotoriseerd dashboardkastje
Met het exterieur van de Ariya kan Nissan goed opboksen tegen andere elektrische cross-overs als de Enyaq en Ioniq 5. Maar in hoeverre kan het interieur van de Japanner meekomen met de rest?
Wat ons betreft gaat dat prima, want de Ariya weet op meerdere vlakken te overtuigen. Om te beginnen met de afwerking, want die is zeer goed te noemen. Aanraakdelen zijn opgetrokken uit zachte kunststoffen en andere bekleding, terwijl bronzen accenten en stijlvolle sfeerverlichting het interieur opwaarderen. Alleen boven- en onderop het dashboard kom je hard plastic tegen, maar daarmee is de Ariya geen uitzondering meer in dit segment. Over het gehele dashboard loopt een dikke laag stof met een mooi stiksel, terwijl kunsthout over de gehele breedte van het dashboard en op de middenconsole is aangebracht. En dan de ergonomie. Waar je bij concurrenten struikelt over de touchknoppen en schuifregelaars, pakt Nissan het net even anders aan.
Ook hier digitale knoppen voor onder andere de temperatuurregeling en multimedia. Die lichtgevende buttons komen tot leven als je de auto start, want tot die tijd vallen ze niet op in het hout. Als je een knop indrukt, krijg je haptische feedback, zodat het net lijkt alsof je een fysieke knop indrukt. Het werkt uitstekend in de praktijk, waardoor je bijvoorbeeld de airco al snel op de tast kunt bedienen. Op de middenconsole werkt de bediening op dezelfde manier, je opent en sluit zelfs een gemotoriseerd dashboardkastje via deze knoppen. Daarnaast zijn stuurkolom en armsteun elektrisch te verstellen, net zoals in de Ioniq 5.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition