Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

- 17 augustus 2022

Verbeterde multimedia

Vanbuiten zijn de verschillen met zijn niet-elektrische broers dus minimaal, maar hoe zit dat in het interieur? Zoals te verwachten valt, zie je ook hier de logo's voor geëlektrificeerde Nissans. Daarnaast valt op dat op de middenconsole twee extra knoppen prijken. De EV-knop gebruik je logischerwijs als je even helemaal elektrisch wilt rijden. Hoeveel dat is, benoemen we zo. De andere - de e-Pedal knop, kennen we uit andere elektrische Nissans. Die functie zorgt ervoor dat je het rempedaal bijna niet aanraakt.

Sinds de komst van de e-Power versie beschikt de Qashqai over een nieuw multimediascherm, dat ons zeer goed bevalt. Het scherm heeft een hoge resolutie en een goed werkend aanraakscherm. Bovendien biedt het systeem uitgebreide functies, zoals de spraakassistent Alexa van Amazon die naar wens opgevraagde info opdreunt of instellingen verandert. Je kunt zelfs apparaten thuis bedienen vanuit de auto, als je bijvoorbeeld huisverlichting of de wasmachine op de spraakassistent hebt aangesloten.
Achter het stuur prijkt net zo goed een digitaal scherm, dat een goede weergave van de aandrijving weergeeft, naast alle gebruikelijke informatie. Met al deze digitale schermen doet het interieur van de Nissan nog steeds modern aan, zeker als je het vergelijkt met dat van kleinere broer Juke die een stuk bedaagder over komt.

Als je de Qashqai vergelijkt met directe concurrenten, komt de auto ook goed weg. De materialen die gebruikt zijn, voelen fijn aan en hebben een hoogstaande uitstraling. De toplaag van het dashboard is zacht en nergens vind je glimmend plastic. Dashboard en middenconsole zijn netjes afgewerkt met een stiksel, terwijl sierstrippen met geborstelde metaallook de boel completeren. Je bedient de functies van de auto eenvoudig op de tast, want bijna overal zijn fysieke drukknoppen voor gebruikt.

Tijdens onze eerste kennismaking met de Qashqai concludeerden we al dat de auto een stuk praktischer is ingericht dan zijn voorganger. En van die toegenomen ruimte profiteren de inzittenden van de e-Power net zo goed, want alleen de bagageruimte is door de plaatsing van de batterij met 35 liter afgenomen. Zowel voor- als achterin is het prima plaatsnemen in de Qashqai, waarbij je voorin onder meer profiteert van de uitgebreid verstelbare zetels met massagefunctie. Achterin moet je die luxe missen, maar heb je genoeg hoofd- en beenruimte om een lange rit dragelijk te maken. Zelfs de geteste versie met panoramadak heeft aan hoofdruimte geen gebrek. Zoals gezegd is de kofferruimte wel iets teruggelopen en dat terwijl die plek al niet het sterkste punt van de Nissan was. Een ruimtewonder is de auto op dat gebied dus niet.

190 pk
330 Nm
170 km/h
7,9 s
5,9 (5.4) l/100km
122 g/km
B
22%
€ 43.790
€ 50.890
€ 933 / maand
€ 449 - € 481 / kwartaal
  • Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic

  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • 2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • 2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look