Op zoek naar het nut
Voor het rijgedrag betekent het dat de auto de eigenschappen van een elektrische auto heeft, omdat kracht en koppel direct voor handen zijn. De benzinemotor hoor je overigens bijna niet, want door de active noise cancelling blijft het motorgeluid op de achtergrond. Die toepassing kan echter niet voorkomen dat bandengerol meer dan gemiddeld hoorbaar is in de cabine. De motor gedraagt zich dus rustig, tenzij je veel vraagt van de auto en de krachtbron dus harder moet werken om de kleine accu aangevuld te houden. Maar dan nog is de auto merkbaar gerieflijker en handzamer dan een vergelijkbare cross-over met benzinemotor.
Het ontbreken van schakelmomenten, het lagere zwaartepunt en het directe surplus van vermogen maken dit een heel fijne auto om te rijden. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat die fijne rijeigenschappen ook het enige argument zijn om voor deze aandrijving te gaan, want als het gaat om verbruik zien we niet direct de voordelen van deze motorisatie. Op papier verbruikt de auto 5,4 liter per 100 kilometer, bij een uitstoot van 122 gram per kilometer. Geen baanbrekende cijfers, zeker als je die afzet tegen de verbruikscijfers van hybrides als een RAV4 of zelfs een Peugeot 3008 met alleen een benzinemotor.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+
2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna
2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look