Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

- 17 augustus 2022

3 kilometer bereik

We noemden de Qashqai in de intro al een elektrische auto die je niet hoeft op te laden. Nissan vindt deze auto de oplossing voor mensen die wél elektrisch willen rijden, maar opzien tegen de laadpaaljungle en range anxiety. Een mooie gedachte natuurlijk, waar veel mensen voor te porren zullen zijn. Maar om te bepalen of dit de motorisering is die je moet hebben, is het goed om eerst even naar de werking van de aandrijving te kijken. Deze is namelijk wezenlijk anders dan bij hybrideauto's die we al kennen, zoals Toyota's CH-R of de Ford Mondeo. Bij die auto's wisselen de elektromotor en benzinemotor elkaar af om de wielen aan te drijven, zodat de meest efficiënte krachtbron op het juiste moment de aandrijving verzorgt.

Bij de Qashqai zorgt alleen de elektromotor voor de aandrijving op de wielen, terwijl de benzinemotor via een dynamo de batterij vult die nodig is om de elektromotor van kracht te voorzien. Auto's als de Mitsubishi Outlander en Opel Ampera werken grotendeels op vergelijkbare wijze, maar hebben als grootste afwijking de mogelijkheid om ook met een stekker de batterij te laden. Dat gaat bij de Qashqai niet, wat maakt dat de benzinemotor eigenlijk constant moet draaien om stroom op te wekken. Geheel elektrisch met een volle batterij komt de Nissan namelijk maar drie kilometer ver, wat geen zoden aan de dijk zet. De grootste winst zit hem in het feit dat de benzinemotor constant binnen een efficiënt toerenbereik draait en daardoor minder brandstof nodig heeft.

190 pk
330 Nm
170 km/h
7,9 s
5,9 (5.4) l/100km
122 g/km
B
22%
€ 43.790
€ 50.890
€ 933 / maand
€ 449 - € 481 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline

  • 2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2017 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look