Audi TT 2.0TFSI Pro Line

Dennis van 't Kruis - 22 oktober 2006

Het rijden

‘Grote stappen, snel thuis’ is een goede omschrijving van de manier waarop de 2.0TFSI de snelheid opbouwt. Om bij de 100 km/uur te komen, is er niet minder dan 6,6 seconde nodig. Dit is mogelijk omdat de 2 liter motor de beschikking heeft over 200 pk bij 5.100 tpm en een nette 280 Nm koppel die al bij 1.800 tpm beschikbaar is. Het blok wordt geholpen door een turbo en een intercooler. De manier waarop de auto door de bochten snelt, is net zo indrukwekkend als de acceleratie, je zou bijna vergeten dat alleen de voorwielen worden aangedreven. Dat merk je eigenlijk pas als je hard over een minirotonde gaat, dan pas voel en hoor je hoe de voorbanden naar grip zoeken. Dit onderstuur blijft bescheiden en is goed op te vangen. Het is wel zo dat deze motor tijdens een sportieve rit nerveus aanvoelt. Bij een auto als deze hoeft dat niet ongunstig te zijn, zo laat hij tenminste merken dat er veel potentie is. Rustig rijden is echter geen probleem, want bij een lager toerental lijkt het of er ineens een ander motorblok in het vooronder ligt. In ieder geval is er van de nervositeit niets meer terug te vinden en gedraagt de auto zich voorbeeldig. Het rijcomfort dat de bestuurder op dat moment beleeft, hoort bij een sportief geveerde auto. De oneffenheden worden aan de chauffeur doorgegeven, maar dan wel zonder dat het echt oncomfortabel gaat worden. De TT zal als langeafstandsauto geen slecht figuur slaan. Een noodstop zal ook netjes en binnen een acceptabele afstand voltooid worden, maar je blijft als bestuurder wel met het gevoel zitten dat de remmen iets bijteriger hadden gemogen. De andere kant van die medaille is wel dat een noodstop wel redelijk comfortabel. Al je organen blijven netjes op hun van te voren bepaalde plaats. Het koppelingspedaal vergt flink wat gewenning, want als je te weinig gas bijgeeft tijdens het laten opkomen van het pedaal, dan slaat de auto af. Overigens zal dit probleem vanzelf verdwijnen als je als bestuurder de auto beter leert kennen. Als dat eenmaal is gelukt, dan kun je nog beter genieten van het mooie ronde geluid dat uit de uitlaat komt.

200 pk
280 Nm
240 km/h
6,6 s
onb (7.7) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 45.490
€ 51.340
€ 941 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Mazda RX-8 Renesis HP

  • Peugeot 407 Coupé 3.0 V6 24V Féline

  • Alfa Romeo Brera 1750 TB Ti

  • Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

  • Nissan 350Z

  • 2015 - Audi TTS Roadster 2.0 TFSI quattro S tronic Pro Line plus

  • 2010 - Audi TT S Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI quattro

  • 2007 - Audi TT Roadster 2.0 TFSI

  • 2007 - Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line