Geen gifgroen
Het tweede nieuwtje heeft betrekking op de Newground uitvoering die we vorig jaar reden. Veel kopers gaven aan dat ze die uitvoering weliswaar lekker stoer vonden, maar niet zaten te wachten op gifgroene omlijsting van de luchtroosters. Kleine moeite, groot gebaar; Mazda vervangt die sierlijsten voor aluminium exemplaren en laat alleen de felgroene stiksels van de bekleding in die uitvoering achter.
Op de Takumi heeft dit alles geen invloed, want daar is het leer en chroom dat de boventoon voert. Het donkerbruine leer kleurt goed bij het Japanse Sen-hout, terwijl alle gebruikte materialen er mooi uitzien en zacht aanvoelen. Het interieur blijft vrij van kraakjes en weet rijwind en afrolgeluiden goed buiten te houden. Genoeg ingrediënten voor een smaakvol en comfortabel interieur. Het goed instelbare stuurwiel en de royale voorstoelen dragen daar zeker aan bij. Voor de zetels geldt echter wel dat de zitting vrij kort is, wat een beperkte ondersteuning van de bovenbenen als gevolg heeft.
Ander minpuntje van de CX-5 is de beperkte ruimte in kofferbak en op de achterbank. Er zijn ruimere middensegmenters te vinden, al kun je die met de CX-60 inmiddels ook uit de Mazda-stal halen.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline