Punten scoren
Een lagere uitstoot betekent een korting op de BPM en daarmee een lagere aanschafprijs. Dit maakt dat de CX-5 met vernieuwde motorisering ondanks alle inflatiecorrecties en andere prijsstijgingen maar 200 euro meer kost dan voorheen. Voor 38.190 euro gaat de auto van de hand en dan krijg je een handgeschakelde cross-over met 165 pk en voorwielaandrijving. Led-koplampen, dodehoekhulp en privacyglas zijn standaard aanwezig. Voor 2.000 euro meer heb je onder andere navigatie, Apple Carplay en stoelverwarming, terwijl een automaat ook iets meer dan 2.000 euro extra kost. De 194 pk sterke 2.5 heeft altijd een automaat en optioneel vierwielaandrijving.
De prijs van die versie ligt fors hoger dan de tweeliter, waardoor je feitelijk 7.200 euro betaalt voor nog geen 30 pk extra. Daarmee doen we de 2.5 wel iets tekort, want in een vergelijk is de motor zeker soepeler van karakter en minder rumoerig. Voor deze motorisering mét AWD dien je minstens 58.440 euro mee te nemen, al heb je dan wel direct een luxe aangeklede CX-5 in Exclusive-trim. De Takumi-uitvoering kost dan 1.000 euro extra.
Met de toevoeging van de mild hybrid techniek weet Mazda de bekende motoren met grote slagkracht toch te moderniseren, zonder concessies te doen aan het atmosferische vermogen waar de Japanners al zo lang aan vasthouden. In de praktijk merk je niet zo gek veel van de hybridetechniek. Belangrijker is dat de motoren weer een stukje schoner zijn geworden, zodat de CX-5 goed kan blijven concurreren op prijsniveau. Aan zijn looks en rijeigenschappen zal het niet liggen, daarmee weet de Mazda na al die tijd nog steeds veel punten te scoren.
- Zuiniger en schoner dan voorheen
- Blijft een tijdloze auto
- Veel trekkracht
- Korte zittingen
- Verouderde tellerwinkel
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline