(Trek)kracht en souplesse
Zoals gezegd bevindt het belangrijkste nieuws zich onder de motorkap van de CX-5. Mazda heeft de bekende krachtbronnen, namelijk de Skyactiv 2.0 en 2.5 voorzien van mild hybrid technologie. De dieselmotor heeft in Nederland het veld geruimd en zal dus niet meer leverbaar worden met elektrokracht. We testen de dikste motor, namelijk de 2.5 met vierwielaandrijving. De auto zal nooit helemaal elektrisch kunnen rijden; de stroom die gewonnen wordt met afremmen en uit laten rollen, zorgt alleen voor het ondersteunen van de benzinemotor. Met 194 pk is dat bepaald geen stakker en door de toevoeging van de elektrificatie heeft de auto net wat meer sjeu onderin. Dat merk je goed bij het versnellen, waarbij de vertraging van terugschakelen merkbaar minder aanwezig is dan voorheen. Het maakt dat de auto best gretig oppakt en bovendien met minder geluid dan vroeger zijn werk doet. Verwacht nu geen boost van elektrokracht, want daarvoor is de impact van het hybridesysteem te klein.
Sterker nog: de sprint van 0-100 legt de auto in twee tienden meer af dan de uitgaande motorisering, waarschijnlijk vanwege een andere afregeling van de software. Dat moet de auto wel een stukje zuiniger maken, want in theorie verbruikt de testauto een halve liter minder benzine per 100 kilometer dan de Skyactiv G van voorheen. Bij de tweeliter gaat het om een verschil van 0,6 liter op dezelfde afstand. En de uitstoot gaat net zo goed een stukje omlaag. Wat dit met de prijs doet, bekijken we zo.
Voor wat betreft de rijeigenschappen kunnen we verder duidelijk zijn: die waren goed en zijn dat nog steeds, want in het rijgedrag is er geen significante vernieuwing waar te nemen. Het zware en directe sturen, de stabiele wegligging en de goede communicatie met het onderstel zijn gelukkig allemaal nog present, wat de CX-5 nog steeds één van de fijnst rijdende auto's in zijn segment maakt, die bovendien altijd minstens 1.800 kg mag trekken.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline