Geen revolutie
De excentrieke lijnen van het exterieur trekt Hyundai maar gedeeltelijk door in het binnenste van de Ioniq 6. Het meest in het oog springen de twee extra displays die het beeld van de buitencamera's weergeven. Denk je die weg, dan zie je een moderne, maar zeker niet revolutionaire cockpit.
Het aantal fysieke knoppen dat we aantreffen is aanzienlijk, zo beschikken we over een draaiknop voor het volume en een schakelaar om snel van nummer te wisselen. En er zijn snelkoppelingen met een drukknop naar bijvoorbeeld de navigatie en multimedia. De klimaatregeling bedien je met touchknoppen, die evengoed heel prettig werken. De vergaande digitalisering in andere modellen doet des te meer opvallen hoe eenvoudig je de Ioniq 6 op de test bedient. De deurpanelen zijn wel minimalistisch en bieden zelfs geen ruimte voor de ruitbediening of spiegelinstellingen.
Die laatste verstel je met knoppen links van de stuurkolom, terwijl je de ruiten opent en sluit vanaf de middenconsole. Door het ontbreken van een middentunnel blijft er lekker veel ruimte voor een opbergvak, naast het dashboardkastje en de middenarmsteun waar je uit het zicht kunt opruimen. Ondanks de slanke buitenvormen is er dus aan praktisch gemak gedacht.
De materialen zijn onmiskenbaar Hyundai en dat resulteert in een goed aanvoelend geheel, dat ontzettend mooi in elkaar steekt. Geen grote naden of kieren en wars van rammels en kraakjes. In detail vinden we een aantal zaken wel een tikkeltje goedkoop overkomen, zoals de kunststof stengel voor de transmissie en de schakelaartjes op het stuurwiel. Het voelt beter aan dan dat het eruitziet, zullen we maar zeggen.