Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

- 11 december 2023

Op de bok

De stoelen bieden een prima ondersteuning en eigenlijk valt alleen de plaatsing in negatieve zin op. We zitten veel hoger in de Hyundai dan we op basis van het profiel (namelijk een sportieve zakensedan) hadden gedacht. Het maakt de in- en uitstap voor zo'n relatief lage auto iets gemakkelijker, maar zorgt bij langere bestuurders voor een beperkte hoofdruimte.

Bovendien zijn de sportieve aspiraties die het model aan de buitenzijde uitschreeuwt, ver te zoeken met een zithouding als deze. Je zit echt een beetje op de bok en samen met het vrij grote stuurwiel zorgt dat niet voor een heel betrokken zithouding. Het is meer loungen in het interieur van de Ioniq 6, niet voor niets dat de uitrusting van de testauto Lounge heet. Je zou verwachten dat de hoge zithouding op de achterbank voor meer problemen rondom beperkte hoofdruimte zorgt. Maar doordat de rugleuning iets schuiner is geplaatst en de daklijn verder doorloopt dan je aan de buitenkant denkt te zien, valt het allemaal wel mee. Het resulteert in een prima zitplek achterin de Hyundai, waar de extra centimeters aan wielbasis zich uitbetalen ten koste van de concurrentie. Je hebt beenruimte in overvloed en zit ondanks de hoge bodem waaronder het batterijpakket zich bevindt, niet met opgetrokken knieƫn.

Het is niet het ruimtewonder dat de ioniq 5 is, maar de auto is echt veel praktischer dan we verwachtten. De jubelstemming vergaat je als je de kofferklep opent, want die ruimte is niet bepaald overbemeten. Ergens moeten de strakke looks van betaald worden. Gelukkig is er nog een ruimte onder de motorkap, waar je met wat proppen de laadkabel in kunt opbergen.

229 pk
350 Nm
185 km/h
7,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 44.800
€ 62.485
€ 1.146 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Infiniti Q50 2.2d Sport

  • Lexus IS300h F Sport Line