Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

- 11 december 2023

Verbluffend

Het rijden gaat ook niet gepaard met de sportiviteit die het uiterlijk van de Hyundai Ioniq 6 wil uitstralen. De opstelling, achterwielaandrijving met 229 pk en 350 Nm, is veelbelovend. En eenmaal op pad met de Koreaan merk je een doeltreffende besturing en naadloze versnelling. Maar direct of meeslepend wordt het nergens. Daarvoor kom je vermogen te kort en mist de besturing zwaarte en precisie.

Dit is een betrouwbare lobbes, die over de weg zoeft en mogelijk venijn in de kiem smoort door een zijdezachte demping en een vergevingsgezind karakter. Pas als je de tractiecontrole uitschakelt en een nat stuk wegdek treft, voel je de achterkant af en toe wat onrustig worden. Echt spannend wordt het nergens en dat vinden we niet helemaal bij het uitgesproken uiterlijk passen. Dit voelt meer als een Ioniq 5 die een ander pak heeft aangetrokken, dan een sportieve sedan die je meesleept de wijde wereld in. Eerdergenoemde concurrenten uit de stallen van Tesla en Polestar zijn simpelweg leuker om mee te rijden, maar leveren daar wel het nodige comfort voor in. En laat de Hyundai dat laatste nu in overvloede te bieden hebben. De auto blijft muisstil onderweg en filtert de onvolkomenheden in het wegdek moeiteloos weg. Het maakt een gerieflijke metgezel, die moeiteloos met het verkeer meekomt en lange stukken op de Autobahn verslindt alsof het niets is. En dan komen we direct op een volgende goede eigenschap van de Ioniq 6, want die lange stukken gaan je ook om een andere reden heel goed af in deze auto.

Waar we de Ioniq 5 nog niet volledig konden benutten, biedt het lijdend voorwerp uit deze test ons wel batterijvoorverwarming. Navigeer naar een snellaadpunt op je route en de batterij wordt zo geconditioneerd dat het laadproces zo efficiƫnt als mogelijk verloopt. Het resulteert in een ultrasnelle laadstop van net iets meer dan een kwartier, waarbij de laadsnelheid tegen de 80% nog ruim boven de 100 kW ligt. Echt verbluffend hoe snel je weer door kunt, daarbij rekening houdend met de toch al niet misselijke actieradius van 610 kilometer. Zelfs als je tot 80 procent laadt, blijft er een praktijk rijbereik van zo'n 400 kilometer over. Na het rijden van zo'n afstand baal je bijna dat het laden er zo snel alweer op zit. Overigens gaat de auto niet zo efficiƫnt met zijn stroom om als de eerste Ioniq, maar daar staat tegenover dat je nu veel meer kracht en luxe aan boord hebt.

229 pk
350 Nm
185 km/h
7,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 44.800
€ 62.485
€ 625 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Infiniti Q50 2.2d Sport

  • Lexus IS300h F Sport Line