Excentrieke Koreaan
Het ontwerp van de Ioniq 6 is in ieder geval compleet anders dan we van Hyundai gewend zijn. Voor onze neus staat een gestroomlijnde sedan die veel weg heeft van een vierdeurs coupƩ. Waar de Ioniq 5 het van zijn praktisch gemak en binnenruimte moet hebben, gooit de 6 het over een aerodynamische boeg. De achtervleugel met daaronder de doorlopende verlichtingsbalk is het meest excentrieke aspect van de Hyundai. Een vleugje Porsche zien veel mensen erin, maar desalniettemin geen dertien in een dozijn ontwerp. De testauto van dienst is uitgerust met digitale buitenspiegels die het science fiction gehalte van de Hyundai verder vergroot. De neus is volledig dicht, een van de factoren die het resultaat van een hele lage Cw-waarde mogelijk maken. Waar de eerste Ioniq als meest efficiƫnte EV hoge ogen gooide, moet de Ioniq 6 er nog een schepje bovenop doen. Toegegeven, de auto beschikt over een flink batterijpakket om de opgegeven actieradius van 610 km te kunnen halen.
De verbruikscijfers van zijn voorganger haalt de auto daarmee niet, maar daar komen we zo op. Je kunt de Ioniq 6 dan ook niet als opvolging van de eerste Ioniq zien, aangezien deze auto een heel ander publiek moet aanspreken. De auto bokst op tegen de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Ten opzichte van de Tesla valt op dat de Hyundai ruim 7,5 centimeter meer wielbasis heeft en ook in het geheel iets langer en breder meet. De Polestar is nog iets kleiner dan de twee sedans, dus die slag heeft de Koreaan alvast gewonnen.