Flink op gewicht
Als één van de weinige fabrikanten (familieleden uitgesloten) biedt Peugeot verschillende aandrijflijnen in dezelfde auto. Zo kun je voor een milde hybrideversie met 136 pk gaan, een plug-in met 195 pk en de volledig elektrische versie die vooralsnog alleen met 210 pk sterke aandrijflijn en 73 kWh batterij geleverd wordt. Op een later moment komen er een vierwielaangedreven versie en een long range uitvoering, beiden met een nog groter batterijpakket.
De vraag is natuurlijk of al die mogelijkheden niet leiden tot concessies, die merken met slechts één aandrijfversie niet hoeven te doen. Door het nieuwe onderstel van Peugeot zou dat niet het geval moeten zijn en kan de 3008 met verschillende gewichtsverdelingen en vermogensafgiftes goed overweg. In de praktijk merken we echter wel dat het gewicht van de e-3008 vrij fors is en dan rijden we met de 73 kWh batterijversie. We vermoeden dat dit bij de versie met grotere batterij én een extra elektromotor onmogelijk gemaskeerd kan worden. De testauto weegt nu al bijna 2.100 kg en dat zal nog enkele honderden kilo's meer zijn bij de grotere batterij en vierwielaandrijving. In bochten en tijdens remacties merk je dat de auto gaat duiken en hier en daar onrustig aanvoelt. De besturing is vrij licht, maar wel direct zodat je toch nog enigszins een lichtvoetig gevoel krijgt.
Ondanks de strakke coupélijnen moet je echt geen sportieve prestaties van deze Peugeot verwachten. Het is een kilometervreter, die rustig gedijt bij snelwegroutes en provinciale wegen. Snel voelt het nooit aan in de Peugeot, daarvoor mist de voorwielaandrijver vermogen. Zowel koppel als vermogen worden overigens prima via de voorwielen het asfalt op gedirigeerd, door een hele mooie opbouw in afgifte. Rust en comfort zijn zaken die de Peugeot biedt, want het blijft ook nog eens heerlijk stil aan boord van de gerieflijke cabine.
Bovendien zouden we na een week rijden met de 73 kWh (525 km theoretisch bereik) echt niet weten waarom je een nog groter batterijpakket in de auto zou willen. Het praktijkverbruik van de e-3008 is echt heel goed, wat resulteert in een reëel rijbereik dat dicht tegen de 500 kilometer aanschurkt. Rij dan wel met beleid, want bij snelheden boven de 100 km/h neemt het rijbereik erg snel af.
Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Aiways U5 63 kWh Premium
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition
MG EHS 1.5 TGDI Luxury
Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD
Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max