Intro
De Alfa Romeo 159 heeft een zware taak, namelijk het succes van de 156 evenaren. Het is inmiddels al weer acht jaar geleden dat Alfa Romeo met een grote sensatie in leaseland kwam: de Alfa 156. Het merk was niet langer alleen geliefd bij liefhebbers van klassiekers en Italiaans schoon, opeens bleek het ook een speler op de zakelijke markt te zijn, mede door het aanbod van krachtige dieselmotoren. Sinds de introductie van de Alfa 147 in 2000 zet Alfa duidelijk in op een sportievere en krachtigere belijning en uitstraling en daarin kan de ietwat bedaagde middenklasser die de 156 inmiddels is geworden niet echt meer mee.
Sinds eind vorig jaar zijn er al een heel aantal 159’s op kenteken gezet waarna de 159 Sportwagon in juni werd gelanceerd. In de Alfa 159 begint de voortstuwing met een 1.8 benzinemotor en loopt door tot de zescilinder, vierwielaangedreven 3.2 JTS. In de dieseluitvoering werd er niets gewijzigd in verhouding met het vorige model: twee 1.9’s (8 en 16V) en een 2.4 20-klepper. In deze test zal de 1.9 liter met 150pk uitwijzen of Alfa met de 159 Sportwagon definitief kan aanhaken bij de gevestigde orde, in dit geval vooral in de leasemarkt.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Volvo V50 2.0D Momentum
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia