Het exterieur
Al bij de eerste blik is duidelijk dat deze auto eerder een evolutie van zijn voorganger is, dan een volledig nieuw model. De 159 werd een stuk ruimer dan zijn voorganger. Het model meet nu 4,66m lang, 1.83m breed en 1.41m hoogte. De wielbasis bedraagt 2.70m. De krachtige belijning in het ontwerp is van de hand van Giugiaro, net als de Brera. Het imposante front is zeer karaktervol en wordt vooral gedomineerd door de bumperoverschrijdende grille en de agressieve lichtpitjes die als lichtunit figureren. Het front kijkt erg bedreigend uit zijn ogen. De kenmerkende Alfa-grille springt in het oog. Door de plaatsing van deze grill is het noodzakelijk de, toch al vrij opzichtige, nummerplaat aan de zijkant van de grill te monteren. Dit verstoort helaas het mooie lijnenspel.
De belijning van deze Sportwagon genaamd, is erg fraai maar levert door deze mooie lijnen minder ruimte in het interieur op dan wordt verlangd van een station. De deurgrepen zijn erg mooi verwerkt met een flinke chromen handgreep waardoor deze lekker in de hand ligt. De grotere 17-inch ‘sport design’ velgen maken de 159 extra dik en geven de auto nog meer een sportieve uitstraling mee.
Met name aan de achterkant heeft de 159 nog veel weg van zijn voorganger. Ook hier kijkt de Alfa gevaarlijk uit zijn ogen, en ziet hij er dik uit. Er kan geconcludeerd worden dat Alfa het ontwerp van de 156 flink heeft bijgewerkt, maar dat het design nog steeds erg fraai is.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Volvo V50 2.0D Momentum
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia