Het interieur
Exclusief, uniek en sportief zijn de kernwoorden die het eerst opkomen bij het zien van het interieur van de 159 Sportwagen. Het dashboard is naar de bestuurder toe gedraaid en voor een groot deel afgewerkt met aluminium. In de middenconsole zijn drie ronde klokjes geplaatst die normaliter in het instrumentarium zijn te vinden. Deze geven respectievelijk de koelvloeistoftemperatuur, brandstofniveau en turbodruk aan en de afleesbaarheid is redelijk. In het instrumentarium zitten twee ronde klokken voor de snelheid en toerental. De afleesbaarheid daarvan is niet optimaal door de wijze waarop de meters zijn ingedeeld. Het is waarschijnlijk een kwestie van gewenning. Tussen de twee ronde klokken in het instrumentarium zit een uitgebreide boordcomputer. Het driespakige stuurwiel is niet te groot en ligt er lekker in de hand. Het stuurwiel is voorzien van radio- en telefonieknoppen die goed bedienbaar zijn. De instap en de zit voorin de 159 is prima. Er is hier voldoende ruimte voor hoofd en benen, en de stoel zitten goed. Ze geven zowel goede zijdelingse steun in de rug als bij de benen. Doordat zowel de bestuurdersstoel als het stuurwiel in diverse richtingen in te stelle is, kan gemakkelijk een goede zitpositie gevonden worden waar het uren vol te houden is.
Over de materiaalkeuze in het interieur is niets te klagen. Zacht aandoende materialen overheersen, en de afwerking is van een hoog niveau. Alles voelt goed en degelijk aan. De opbergruimte is in de 159 niet overdreven groot. Het dashboardkastje is vrij klein en datzelfde geldt voor de portiervakken. Die laatsten kunnen nog geen wegenkaart herbergen. De enige goed bruikbare opbergruimte voorin is te vinden in de middenarmsteun. De zit achterin is minder goed te noemen. Door de snel aflopende daklijn en de achterover leunende B-stijlen is de instap krapper dan gewenst. Ook de hoofd- en beenruimte houden niet over.
Met 435 liter bagageruimte biedt de kofferbak voldoende ruimte, bovendien kan hij met een handige afdekhoes afgedekt worden. De toegankelijkheid is redelijk, de klep gaat voldoende ver omhoog de tildrempel is echter fors. Erg onpraktisch is het overigens dat de kofferbak alleen te openen is met de afstandbediening of een knopje in het interieur. Een knop op de greep van de achterklep ontbreekt helaas.
Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Volvo V50 2.0D Momentum
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia