Porsche 911 Carrera 4S

- 10 maart 2007

Het interieur

Zoals we gewend zijn van Porsche, ziet het interieur er netjes en luxe uit. Daarmee wordt nog eens benadrukt dat we te maken hebben met een heel beschaafde sportwagen en niet met een compromisloze circuitracer. De vormgeving van het dashboard is heel aardig, maar de drukke middenconsole doet enigszins afbreuk aan de eenvoud waarmee de rest van het dashboard is te typeren. Porsche zou er goed aan doen om nog eens na te denken over de middenconsole, want afgezien van de middenconsole is het gewoon een mooi interieur.

De standaard stoelen zijn al behoorlijk sportief, maar de optionele sportstoelen zijn nog sportiever, dankzij de stuggere stoelvulling en verhoogde zijwangen. Het voordeel hiervan moge duidelijk zijn: de stoelen houden je perfect op je plek, zelfs in de scherpste bochten. De keerzijde is dat sommige mensen de stoelen als ‘te hard’ kunnen ervaren, maar de oplossing voor dat probleem is simpel: geen vinkje zetten voor de optie ‘sportstoelen’.

Vanuit de sportstoelen heb je een goed uitzicht op het instrumentarium. Prominent in beeld is de centraal geplaatst toerenteller, die qua grootte alle andere tellers overtreft. De vormgeving van het geheel is prachtig, maar de afleesbaarheid is niet erg goed. Zo kun je de snelheid bijvoorbeeld maar moeilijk van de snelheidsmeter aflezen, die is namelijk aan de kleine kant en de snelheid wordt, traditiegetrouw, met tussenstappen van maar liefst 50km/h aangegeven. Voor de precieze snelheid kun je dus beter naar de digitale teller kijken.

Voor de ruime achterbank of de flinke kofferbak hoef je de 911 niet te kopen. De achterbank, bestaande uit twee kleine ‘zitjes’, is alleen geschikt voor kleine kinderen en de kofferruimte – die in de neus zit, omdat de motor achterin geplaatst is – meet niet meer dan ongeveer honderd liter. Gelukkig is er voor de bestuurder en diens passagier wel genoeg ruimte, dankzij de lage stoelen is er genoeg hoofdruimte en ook in de breedte is er voldoende plaats.

355 pk
400 Nm
280 km/h
5,3 s
onb (11.9) l/100km
286 g/km
G
22%
€ 111.550
€ 155.227
€ 2.846 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Ferrari 412

  • Aston Martin V8 Vantage

  • Audi R8 4.2 FSI quattro

  • Nissan GT-R Black Edition

  • 2013 - Porsche 911 Cabriolet Carrera S PDK

  • 2012 - Porsche 911 Carrera S PDK

  • 2010 - Porsche 911 Turbo PDK

  • 2007 - Porsche 911 Turbo

  • 2007 - Porsche 911 GT3