Het rijden
Het acceleratievermogen van een tweeliter en het brandstof verbruik van een veertienhonderd, zo kun je deze motor het snelst samenvatten. Nu is dat laatste niet geheel toevallig, het is dan ook het cilinderinhoud van de krachtbron die vooronder is gemonteerd. Je bent maar 0,1 seconde langzamer bij 100km/h dan de tweeliter FSI met 10 pk meer. Het gemiddelde verbruik ligt volgens fabrieksopgave op 7,3 l/100 km (1 op 13,6), een waarde die ruim een liter lager ligt dan die van de 2.0 FSI. Tijdens de testperiode kwam het gemiddelde verbruik op 8,6 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 11,5. Deze waarden werden bereikt onder verschillende omstandigheden, met uiteenlopende (binnen de wet toegestane) snelheden en meestal met de airco ingeschakeld.
Het motorblok reageert vrij heftig op het intrappen of laten opkomen van het koppelingspedaal. Er is telkens een lichte schok voelbaar. Je moet heel erg je best doen om er geen schokkende ervaring van te maken. Bij een eerder rijtest met de Golf GT met de 170 pk sterke 1.4, was deze zenuw trek ook aanwezig. Deze motor heeft gewoon zoveel zin om buiten te spelen, dat hij zich maar moeilijk laat bedwingen. Ondertussen is het motorgeluid constant aanwezig, niet op een irritante manier, maar zeker ook niet sportieve manier. Het gebruik van de cruise control brengt wel wat rust in de auto, maar echt stil wordt het nooit. Het doorlopen van de versnellingsbak gaat, zoals dat hoort, soepel. De eerste versnelling is aan de korte kant, maar als je normaal rijd merk je daar weinig van. Inhalen, terwijl de zesde stap is ingeschakeld, gaat voldoende vlot maar voor snel inhalen is terugschakelen wel nodig. Wil je toch liever een luie rijstijl gebruiken, dan kan dat ook zonder problemen, zolang je in het juiste toerengebied zit, is er voldoende elasticiteit aanwezig
Je zou kunnen denken dat het verhoogde onderstel een nadelige invloed zou hebben op de wegligging. Maar niets is minder waar; het weggedrag is onverwacht strak en sportief rijgedrag wordt niet door de auto afgestraft. Zelfs op een snel genomen minirotonde blijft het overhellen beperkt. Oneffenheden in de weg worden ondertussen ook doorgegeven aan de inzittenden. Geheel toevallig kon ik enkele dagen voordat ik met deze auto de weg opging, enkele uren sturen met een Golf Plus. Voorzien van een TDI motor en een normaal onderstel, viel bij die auto vooral zijn comfort en rustig rijgedrag op. Toch moet je niet denken dat deze testrijder het sportieve rijgedrag van de CrossGolf niet waardeer, het was eerder onverwacht. Door mijn eerdere ervaring met de dieselende Plus verwachte ik een meer op comfort gerichte wegligging. Het is natuurlijk wel een groot voordeel dat het onderstel kan leveren, wat de motor belooft. En dat is wat de markt vraagt. En het is tegenwoordig voor een autofabrikant bijna verplicht om een stug c.q. sportief onderstel te leveren, anders wordt de auto veel minder gewaardeerd.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline