Alfa Romeo GT JTDm 16V Q2

Jan Westerhof - 27 juli 2007

Bella

Ieder automerk maakt bij mensen reacties los en zorgt voor bepaalde gevoelens. Bij het ene merk is die reactie emotioneler en meer gepassioneerd dan bij het andere. Alfa Romeo is een merk dat zorgt voor liefdevolle reacties die rechtstreeks uit het hart lijken te komen. Het merk kan rekenen op een enorme schare liefhebbers die klassiekers met welluidende namen als Giulia en Alfetta vertroetelen. De rijke historie en het Cuore Sportivo van Alfa Romeo verenigt mensen over de hele wereld.

In deze test is de GT het onderwerp van schrijven. Deze Gran Turismo op basis van de 156 zien veel liefhebbers als de mooiste Alfa Romeo van het moment en als de laatste der Mohikanen, aangezien de GT de laatste Bella is waar de gelauwerde Arese-V6 in heeft gelegen. De GT kan daarnaast bogen op een illuster voorgeslacht. De coupés hebben bij het Milanese merk altijd een bijzondere positie gehad en voor de GT is dat niet anders.

Er is echter wel één groot verschil tussen veel voorgangers en de GT. De GT bezit - zoals al ruim een decennium het geval is bij Alfa Romeo – voorwielaandrijving, terwijl juist achterwielaandrijving het sportieve element vergroot en volgens veel liefhebbers een groot gemis is. De testauto was uitgerust met een sperdifferentieel, dat ervoor zorgt dat de auto een beter bochtgedrag heeft en de nadelen van voorwielaandrijving zou moeten wegnemen.

150 pk
305 Nm
209 km/h
9,6 s
6,5 (6.7) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 30.495
€ 41.105
€ 754 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Mazda RX-8 Renesis

  • Renault Laguna Coupé 2.0 dCI 180 GT

  • Audi TT 2.0TFSI Pro Line

  • 2005 - Alfa Romeo GT 2.0 JTS 16v Distinctive