Slalomproef
Dan is het tijd voor de derde oefening; de slalomproef. Over een afstand van enkele honderden meters staan pylonen uitgezet. Eerst moet je slalommen richting het keerpunt, daar aangekomen moet je, zoals het woord al zegt, keren en vervolgens weer slalommen naar het startpunt. Tussen vier pylonen moet je tot stilstand komen, dat is de denkbeeldige garage. Raak je een pylon of stop je niet precies in de garage, dan kost je dat vijf strafseconden per ‘overtreding’.
Dit is een oefening waarbij het allround-karakter van de S5 zich wreekt. Het onderstel is simpelweg te comfortabel afgesteld om heel snel om de pylonen te rijden. De auto helt flink over en bij het keerpunt is het goed te voelen dat hij meer dan 1.600kg weegt. Alsof je aan het snowboarden bent met een zware tas op je rug. Vooral bij hard aanremmen in combinatie met scherp sturen zwiept de kont je bijna voorbij. Al met al gaat de slalomproef hem niet eens zo heel slecht af, maar hij laat wel duidelijk weten geen echte sportwagen te zijn.
Ook aan het sturen merk je dat het geen hardcore sportwagen is, dat had wel wat directer gemogen. Toegegeven, echt vaag stuurt hij niet, maar de communicatie is gewoon niet optimaal. De slalomproef is natuurlijk een uitgelezen kans om de zijdelingse steun van de stoelen te testen. Immers, als je met een flinke vaart steeds na enkele seconden van richting verandert, dan is het wel fijn om een beetje stevig te zitten en niet steeds op de schoot van je passagier te belanden. Gelukkig stellen de stoelen van de S5 niet teleur; dankzij de forse zijwangen houden ze je goed op je plaats.