Twee vliegen in één klap
In zijn huidige gedaante is de Lexus RX al bijna vijf jaar op de markt, als je het model van voor de facelift meerekent, zelfs negen jaar. Een hele prestatie voor een model dat zich in de hoogste regionen van de SUV-klasse bevindt, een klasse die voornamelijk gedomineerd wordt door Duitse premiummerken. Om de concurrentie een stap voor te zijn biedt Lexus sinds een kleine twee jaar de RX aan als hybride uitvoering. En is hiermee vooralsnog het enige merk met een hybride SUV voor het Europese continent.
Een slimme set van Lexus, omdat zij hiermee twee vliegen in één klap slaat. Ten eerste is dit een goed alternatief voor kilometervreters. Lexus biedt namelijk, met uitzondering van de IS, geen dieselmotoren aan in haar modellen. Iets wat eigenlijk onontbeerlijk is als je de zakelijke markt wilt bedienen. Ten tweede is er het groene aspect: SUV’s staan de laatste tijd behoorlijk onder vuur vanwege hun milieuonvriendelijk karakter. De RX400h wordt weliswaar aangedreven door een dikke drieliter zescilinder maar wordt bijgestaan door elektromotoren op de voor- en achteras, hierdoor is de meer dan twee ton wegende RX volgens de fabrieksopgave in staat om een gecombineerd verbruik te halen van 1 op 12,3. De technologie hier achter is Toyota's Hybrid Synergy Drive Technology. Hierover straks meer.