Toyota's Hybrid Synergy Drive
Zoals eerder vermeld, beschikt de RX400h over Toyota's Hybrid Synergy Drive Technology. Dit houdt in dat er naast een conventionele motor ook nog een elektromotor aanwezig is, of in dit geval een 3.3 liter zescilinder van 211 pk en twee elektromotoren, één op de vooras en één op achteras, die samen 62 pk en 173kw genereren.
De elektromotoren zorgen voor extra vermogen bij stevig accelereren, daarnaast is het mogelijk om bij lage snelheden geheel elektrisch te rijden. Het wisselen van aandrijving op de benzine- of elektromotor of beide tegelijk, gebeurt automatisch. Het opladen van de accu’s voor de elektromotoren loopt via generatoren die door afremmen dan wel door de benzinemotor aangedreven kan worden. Overigens kan het hele spel op grafische wijze gevolgd worden via de display op de middenconsole.
Al met al zorgt dit systeem voor vlotte prestaties die volgens Lexus gelijkstaan aan die van een vierliter achtcilinder benzinemotor. Vandaar het getal ‘400’ in de typeaanduiding. Verder beschikt de RX400h over vierwielaandrijving die in normale omstandigheden de voorwielen aandrijft, geef je plankgas of dreigen de voorwielen hun grip te verliezen dan helpen de achterwielen een handje mee.