Aspiraties
Toch is er wel een link naar Le Mans te maken, al is dat om een wat andere reden. De conceptcar die aan de R8 voorafging heette namelijk de Le Mans quattro concept. En net als bij de concept voor de eerste generatie TT enkele jaren eerder, is ook deze conceptcar nagenoeg ongewijzigd in productie gegaan. Grofweg zou je kunnen zeggen dat alleen de led-koplampen en de uitlaten middenonder het productiemodel niet gehaald hebben. De dagrijverlichting van de R8 bestaat wel uit een golvende lijn van leds. Een leuke, aandachttrekkende gimmick, maar na de S6 kwam ook de A5/S5 er al mee en inmiddels zijn de A4 en komende A3 cabriolet ook al aan de beurt. Het was toch mooier geweest als het wat exclusiever zou blijven. Een ander kenmerkend item aan de R8 zijn de zogenaamde sideblades. Deze panelen zitten achter de portieren en zitten over de luchtinlaat voor het motorblok heen. Deze panelen zijn in kleuren bestelbaar die afwijken van de lakkleur, om - zoals Audi dat zegt - de aandacht op het motorblok te vestigen. Bij de gereden R8 wijken de sideblades in Oxygenzilver lichtjes af van het IJszilver van het overige plaatwerk, maar dit is toch wel een van de meest bescheiden kleurcombinaties.
Dat de R8 supercar-aspiraties heeft moge duidelijk zijn. De auto is indrukwekkend laag en breed en heeft grote, opvallende luchtinlaten en dikke negentien inch wielen. Naast deze onderdelen die ook nog wel eens aan een wat gewonere, dik uitgevoerde auto zitten springt het achter een glazen plaat zichtbare motorblok natuurlijk erg in het oog. De krachtige V8 met de Audi-ringen er bovenop is voor iedereen zo goed zichtbaar. Achteraan zien we nog vier Ferrari-achtige uitlaten en een duidelijk zichtbare diffuser voor een betere aƫrodynamica. Overigens is het jammer dat je bij de uitlaten van dichtbij goed kan zien dat het sierstukken betreffen die ook nog eens niet naadloos aansluiten op de daadwerkelijke uitlaten erachter. Wellicht dat het iets te maken heeft bewegingsvrijheid, maar het ziet er toch niet echt lekker uit. Gelukkig hoeft de achterligger er niks van te zien, want daarvoor moet je er wat dichter op zitten.