Audi R8 4.2 FSI quattro

- 9 januari 2008

Vleugje Audi

De instap is natuurlijk vrij laag, maar opvallend goed te doen. Waar je je soms in een sportwagen moet hijsen, is het nu vrij goed mogelijk om soepel in de stoel te gaan zitten. Overigens is met name op de wangen van de zitting al wel goed zichtbaar dat dit niet de eerste keer is dat iemand plaatsneemt in de R8. Na 30.000 km heeft deze R8 toch al wel wat gebruikersspoortjes op het leer. De leren sportstoelen zijn op allerlei manieren elektrisch verstelbaar en zo zal het voor een ieder toch mogelijk moeten zijn om een goede positie te vinden. Het is opmerkelijk dat de bijrijder beduidend minder beenruimte heeft, door de lage zit is het prettig als je je benen gestrekt voor je kan leggen, maar dit kan bij lange bijrijders nog wel eens lastig zijn. Al is het natuurlijk ook als excuus te gebruiken om niet daar maar achter het stuur te moeten zitten. De bestuurder krijgt het gevoel in een racewagen te zitten door de rand die vanaf pakweg de versnellingspook, over het instrumentarium, tot op de deur loopt. Die versnellingspook is overigens al een kunstwerkje op zich, ook hier is weer gebruik gemaakt van een design dat bij bijvoorbeeld Ferrari's ook gebruikt wordt. De zes versnellingen en de achteruit komen tot uiting door de sleuven waar de pook doorheen glijdt. Alleen daarom al zou je de handgeschakelde R8 een streepje voor laten hebben op de R-Tronic.

Toch is het interieur geen opeenstapeling van sportiviteit. De zakelijkheid van een gemiddeld Audi-interieur schijnt aan alle kanten door dit R8-interieur. De vormen rond de klokken, het navigatiesysteem en de gebruikte knoppen en hendels zijn in nagenoeg gelijke vorm in verschillende zakensedans uit Ingolstadt terug te vinden. Wel is soms net voor een iets andere uitvoering gekozen. Waar normaal zwart kunststof wordt gebruikt bovenop het dashboard, lag nu donker leer. En het stuur bevat alle bedieningselementen als anders, maar is nu wel van het afgeplatte, sportieve soort. Opvallend is dat de prijs van deze R8 zoals gewoonlijk flink wordt opgestuwd door de aanwezige opties, maar dat de opties minder luxe zijn dan in andere modellen verkrijgbaar. Natuurlijk zal een liefhebber van sportieve auto's zeggen dat luxe niet nodig is, maar aangezien Audi duidelijk de keuze maakt om ook luxe aan te bieden, zou je toch verwachten dat een navigatiesysteem ook gewoon Nederlands uitgevoerd kan worden en dat er gescheiden aircozones aanwezig zouden zijn.

In het kader van dagelijkse bruikbaarheid is het goed om te weten dat de aanwezige bergruimte - zoals te verwachten - niet royaal is. Evengoed kan je prima je jas of kleine tas achter de stoelen kwijt en is er onder de voorklep nog een bagageruimte van 100 liter beschikbaar, al is die door zijn diepe en smalle vorm niet heel erg praktisch. Maar laten we eerlijk zijn: who really cares?

420 pk
430 Nm
301 km/h
4,6 s
22,5 (14.6) l/100km
349 g/km
G
22%
€ 146.200
€ 173.880
€ 3.188 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Porsche 911 Turbo

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • Ferrari 412

  • Aston Martin V8 Vantage

  • Porsche 911 GT3

  • 2011 - Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro