Ruim en hoogwaardig
Net als bijvoorbeeld de Volkswagen Passat en de Renault Laguna heeft Ford haar best gedaan om de Mondeo vanbinnen een hoogwaardigere uitstraling te geven en we moeten zeggen: dat is heel aardig gelukt. De afwerking ligt op een hoog niveau, de gebruikte materialen zien er degelijk uit en voelen prettig aan en bovendien doet de styling alles behalve goedkoop aan. Ook in het interieur is te zien dat we hier met een Titanium te maken hebben. De belangrijkste kenmerken zijn het grote kleurenscherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter en de ‘titanium’ interieurdelen in de deuren en de middenconsole. De Ghia uitvoering is vanbinnen te herkennen aan donker houten interieurdelen waar de Titanium uitvoering het glimmende staal heeft.
Auto’s worden steeds luxer en Ford doet daar vrolijk aan mee. Stabiliteitscontrole, tweezone airco, radio/cd-speler en zeven airbags, inclusief een knie-airbag, behoren tot de standaarduitrusting. Wie voor een kleine meerprijs van 1.250 euro een Titanium uitvoering besteld krijgt bovendien 16 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, wat kleinigheden zoals leeslampjes en de eerder genoemde Titanium-kenmerken, waaronder de blauw getinte ramen en de zilveren afwerking van de grille. De testauto was bovendien voorzien van het ‘X-pack’ (onder andere startknop, meesturende koplampen, leren bekleding) en het ‘Business Pack’ (parkeersensoren rondom, DVD-navigatie, bluetooth). In totaal 4,5 mille aan optiepakketten, maar dan heb je ook wat.
Zoek je een middenklasser met veel ruimte, dan kun je echt niet om de Mondeo heen. Hij is werkelijk gigantisch! Natuurlijk liegen zijn buitenmaten er niet om (hij is 4,84m lang en 1,89m breed), maar zelfs voor een auto met zo’n formaat is de ruimte ronduit indrukwekkend. Voorin merk je vooral dat de stoelen flink aan de maat zijn en dat je wel erg veel ruimte in de breedte hebt. Op de achterbank kun je eenvoudig met drie volwassenen plaatsnemen, aan hoofd- of beenruimte geen gebrek. En dan is er nog de kofferbak, die meet maar liefst 554 liter. Wil je echt veel verstouwen, dan biedt de Mondeo standaard de mogelijkheid om de achterbank in delen neer te klappen. Een mogelijkheid die veel grote sedans niet hebben, tenminste niet zonder meerprijs.
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum