Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

- 19 maart 2008

Sportiever dan ooit

De Mondeo stond altijd bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. Dat de nieuwe Mondeo in alle dimensies gegroeid is en met een tweeliter diesel onder de motorkap bijna 1.500 kilogram op de schaal brengt, zal toch wel betekenen dat hij moet inboeten op het gebied van sportiviteit? Nou, niets is minder waar! De nieuwe Mondeo is sportiever dan ooit en laat qua rijeigenschappen bijna al zijn concurrenten ver achter zich. Het is bijna wonderbaarlijk te noemen dat zo’n grote en zware auto zo neutraal door een bocht kan rijden, zelfs op minirotondes geeft hij geen krimp. Een leuke feature is de optionele ‘Continuously Controlled Damping’, een systeem waarbij de schokdempers zich aanpassen aan de rijomstandigheden en waarmee je kunt kiezen voor meer comfort of meer sportiviteit.

Niet alleen het onderstel zorgt voor sportieve rijeigenschappen, ook de besturing is erg sportief. Het stuur is wat aan de grote kant, maar stuurt wel heel precies en direct, met de juiste hoeveelheid weerstand. Ook het gas- en rempedaal bieden niet teveel en niet te weinig weerstand, zodat de Mondeo in alle opzichten sportief aanvoelt, zonder een zware bediening te hebben. Het rijcomfort ligt weliswaar niet op een ‘Frans’ niveau, maar voor een auto met zulke sportieve rijeigenschappen is het comfort helemaal niet verkeerd. Sowieso zitten de stoelen erg prettig, dat is ook erg belangrijk. Wat wel een beetje tegenvalt, dat zijn de rijgeluiden. Vooral op de snelweg merkten we dat je soms echt je stem moet verheffen en dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.

Het moge duidelijk zijn dat de 130pk sterke 2.0 TDCi motor in deze auto geen wonderen verricht, maar het is best een prettige krachtbron. De vermogenopbouw is heel geleidelijk, dus geen krachtsexplosie wanneer de turbo in werking treedt. Ook is de klank niet onaardig; hij klinkt weliswaar duidelijk als een diesel, maar zonder een vervelende brommende toon en het geluidsvolume blijft bovendien binnen perken. Met een verbruik van 7,1 liter per 100km is hij niet bijzonder zuinig, maar ook zeker geen zuipschuit. De motor is gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. Ook hier hebben we weinig op aan te merken; hij schakelt in ‘drive’ redelijk vroeg op, maar niet té vroeg. Bovendien heeft de automaat een sportstand, zodat je sportief kunt (laten) schakelen zonder meteen de handmatige modus te moeten gebruiken.

130 pk
320 Nm
200 km/h
10,9 s
7,1 (7.1) l/100km
189 g/km
G
22%
€ 26.725
€ 43.040
€ 789 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Audi A4 1.8T Advance

  • Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

  • Lexus IS 220d Business

  • Volvo 850 T-5R

  • Mazda 6 MPS

  • 2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • 2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • 2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • 2010 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • 2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • 2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum