Volwassen rijeigenschappen
De gereden Splash was de 1.2 Exclusive. De toevoeging 1.2 kan nog maar net met 1242 cc motorinhoud, maar in milieubewuste tijden klinkt het natuurlijk wel weer wat gunstiger. Het vermogen is overigens niet iets waar een auto als de Splash zich voor hoeft te schamen met 86 pk. Het blijkt dan ook dat de Splash prima van zijn plek komt en altijd wakker overkomt. Ook bij snelwegsnelheden heeft de auto nog wel een bodempje over om even extra vaart te maken. Daarbij ligt de Splash, met zijn van de Swift geleende onderstel, prima op de weg. Geen gezwabber of getril. Wel is het omwille van het verbruik jammer dat de Splash geen zesde verzet kent. Uiteraard maak je bij 120 flink toeren in de vijfde versnelling en het had ongetwijfeld gunstige gevolgen voor het verbruik gehad als er nog eentje achteraan was gekomen. Met een verbruik van 24 liter op 400 gevarieerde kilometers heeft de Splash zich prima gehouden. 6 liter per 100 km ligt weliswaar iets hoger dan de fabriekswaarde van 5,5 liter, maar dat is gezien de verhouding stadskilometers in de test een hele redelijke afwijking. Het B-label, waar een vergelijkbare Wagon R+ nog in D viel, is dan ook meer dan terecht.
In de stad is deze kleine Suzuki helemaal in zijn element. Door de beperkte afmetingen kan je natuurlijk sowieso overal fysiek gezien al goed terecht, maar er is meer dat in zijn voordeel spreekt. De besturing van de Splash is aan de lichte kant, maar is daarbij wel redelijk direct. Het gaat te ver om het sturen sportief te noemen, want daarvoor is de hoogte van de koets toch de beperkende factor. Feit is wel dat dit sturen op binnenwegen of smalle straatjes in de binnenstad zeker een aangename eigenschap is. Als er dan bij het sturen een minder punt genoemd moet worden, dan is het wel het geluid van de knipperlichten als deze ingeschakeld worden. De tweetonige melodie die de Splash dan laat horen roept herinneringen op aan arcadegames uit de jaren '80. Ook bij bijzondere manoeuvres heb je veel profijt van de directe besturing, maar daarnaast heb je met de hoge zit en de grote ramen natuurlijk ook een goed overzicht over de directe omgeving van de auto. Het schakelen is juist weer aan de stroeve kant. Zonder problemen zet je de auto steeds in het gewenste verzet, maar dit gaat relatief zwaar. Zeker als je het vergelijkt met de lichte besturing.