Hongaarse Japanner
Al met al kan je de Splash typeren als een vrolijke verschijning - zeker in de kleur van de testauto - met prima rijeigenschappen. Daarnaast is deze compacte vijfzitter in Exclusive-trim behoorlijk compleet. In het segment waar de Splash thuishoort zitten veel handige en zuinige autootjes en niet zelden is de prijs een doorslaggevend gegeven bij aanschaf. Het is niet voor niks dat een van de concurrenten ondanks de zeer recente introductie de prijzen heeft verlaagd. Deze Splash kost zoals hij hier gereden is in de 1.2 Exclusive uitvoering inclusief metallic lak à 399 euro in totaal 14.398 euro. De goedkoopste uitvoering van de Splash is de uwe voor 9.999 euro. Dan gaat het om de 1.0 in Base uitvoering.
De vergelijkbare Agila 1.2 Enjoy heeft een prijs die net 500 euro onder die van de Splash ligt en valt door een totaalgewicht dat precies gunstig uitvalt een klasse lager in de wegenbelasting. Toch moet je je niet verkijken op dit prijsverschil, want met een remkrachtverdeler, remassistent, lichtmetalen velgen en hoofdairbags zowel voor als achter is de Splash toch wel meer dan 500 euro completer dan de Agila. Het is natuurlijk de keuze van de koper wat hij wil voor zijn geld. De rare neiging van Nederlanders om liever Europese auto's te willen hebben is in dit geval natuurlijk de grootste lariekoek die je maar kan bedenken, want beide auto's rollen van dezelfde Hongaarse band in Esztergom af. Afkomst is dus geen criterium meer in deze. Dus als je op zoek bent naar compacte, zuinige auto die desondanks toch zeer compleet is, dan is de Splash zeker een auto om naar om te kijken.
- Frisse verschijning
- Compacte vijfzitter
- Prima rijeigenschappen
- Ondiepe bagageruimte
- 'Feel' van de stoelen
- Gemis zesde versnelling tbv zuinigheid