Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde

Jan Westerhof - 21 juli 2008

De harmonie doorbroken

Het is al gezegd en we zeggen het hier nog maar eens: de E-Klasse is dé klassieke Mercedes-Benz. Vroeger simpelweg aangeduid als Mercedes-Benz Mittelklasse en zeer populair als taxi en als vervoermiddel voor de man die kapitaal gemaakt had met marktkoopwaar. Niets ten nadele, integendeel: deze twee consumenten waardeerden de auto voor wat hij waard was. De taxichauffeur koos de E-Klasse – hoewel deze benaming pas vanaf 1993 gebruikt wordt - vanwege de Langzeitqualitäten en de marktkoopman kocht de auto als bewijs van zijn succes. Met een Mercedes-Benz laat je immers zien dat het je goed gaat, want iedereen kent zijn prijs.

Sinds 1995 is de E-Klasse voorzien van het – inmiddels – kenmerkende vierogen-design. De beroemde W124 was nog een zakelijk gelijnde en weinig frivole auto, de vanaf 1995 als E-Klasse fungerende W210 was dat zeker niet. De onder de zojuist aangetreden en omstreden Jürgen Schrempp geïntroduceerde Vieraugen-Mercedes baarde met zijn sierlijke en elegante vorm opzien. Weliswaar was de auto nog een beetje lomp á la Das Haus, maar dat werd in 1999 weggefacelift. Toen in 2002 vervolgens de W211 werd gelanceerd was dit weliswaar een nieuw model, maar het was evengoed een evolutie en paste in de reeks modellen die Mercedes-Benz toentertijd in het programma had.

De W211 was een elegant gelijnde auto voor de tamelijk conservatieve Duitser. De Elegance of de Classic was hem op het lijf geschreven, terwijl de jeugdigere cliëntèle eerder zou neigen naar de geteste Avantgarde met sportieve details, een verlaagd onderstel en het toen nieuwe en optionele panoramadak dat de testauto ook had. Het ontwerp van de eerste W211 was zeer gebalanceerd en dat hebben ze bij de facelift helaas niet zo gelaten. De achterzijde en de zijkant zijn weinig veranderd, maar de voorzijde is er bij de facelift niet mooier op geworden. De harmonie die de auto kende is door de vernieuwde voorbumper verdwenen. De treurig kijkende bumper met de vele lijnen en ornamenten past niet bij de eenvoud van de rest van de auto. Bij de witte testauto valt het extra op, maar stoort het vreemd genoeg veel minder dan bij een van de vele grijstinten die Mercedes-Benz aanbiedt. Het wit staat de auto in combinatie met het panoramadak eigenlijk best goed, maar het zou uit principe niet onze keuze zijn. Dat zouden de lichtmetalen velgen wel zijn. Mooi in decent 17 inch en met een meerprijs van nog geen vijfhonderd Euro rijd je in een auto met een andere optiek dan andere E-Klasses.

211 pk
540 Nm
244 km/h
7,2 s
7,8 (7.2) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 50.218
€ 94.687
€ 1.736 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • Lexus GS 450h Executive

  • Honda Legend 3.5 V6

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde