Diamanten jubileum
Het is al weer 60 jaar geleden dat de eerste XK in Foleshill, Coventry de fabriek uitreed. Deze XK120 was oorspronkelijk vooral als verpakking bedoeld om een nieuwe zescilinder motor op de London Motor Show van 1948 te presenteren. Iedereen was echter dusdanig onder de indruk van de sportieve, vloeiende lijnen van de auto dat het Jaguar deed besluiten om de XK120 in massaproductie te brengen. Ook op sportief gebied maakte de tweezitter indruk. Het getal in de naamgeving staat voor de destijds sensationele topsnelheid. In mijlen, wel te verstaan. In plaats van zich bezig te houden met de productie van de Mark V en de aanstaande productie van de Mark VII, kreeg Jaguar ineens te maken met uitpuilende orderboeken voor de XK120. In de volgende vijf jaren werden maar liefst 12.000 exemplaren van deze sportwagen gebouwd.
In de jaren erna, volgden de XK140 en XK150. Voortbordurend op het succesvolle ontwerp, werden de prestaties steeds beter, wat zich ook uit in naamgeving. Vervolgens bleef het 35 jaar stil op het gebied van de XK. Jaguar bracht in de tussentijd de E-type – in Amerika de XK-E genoemd - en de XJS op de markt. Het duurde tot 1996 dat de XK weer tot leven werd gebracht, ditmaal was de Geneefse autotentoonstelling het toneel. Tien jaar later kwam de opvolger van de moderne XK, de huidige Jaguar XK.