Jaguar XK Convertible 4.2 V8

- 15 augustus 2008

Just cruisin'

Achterop de XK prijken twee glimmende cijfers in het getal 4.2. Het geeft aan dat we te maken hebben met de middelste XK van de drie mogelijke motoriseringen. Deze achtcilinder is met 300 pk ruim 40 pk sterker dan de 3.5, maar heeft weer 120 pk minder dan de geblazen 4.2 in de XKR. Het is duidelijk dat het in een XK wat power betreft nooit behelpen is en dat is aan den lijve te ondervinden als het gaspedaal diep weggetrapt wordt. Er wordt onder het genot van een heerlijke grom een flinke versnelling ingezet. Met name met het dak open geeft de XK op zulke momenten veel snelheidsbeleving. Wanneer je het gaspedaal weer wat laat vieren verandert de auto zo weer van een beestachtig apparaat naar een comfortabele cruiser. Met de automaat in Drive maakt de auto relatief weinig toeren en houdt de motor zich redelijk koest met een bescheiden, maar mooie roffel. Met het dak open is de motor helaas amper meer te horen. Dat klinkt paradoxaal, maar dat is met name te wijten aan het gefladder van de wind. Ook met de zijruiten omhoog en het handmatig in te klikken windschermpje achter de voorstoelen produceert de rijwind bij 100+ een vervelend gebulder dat het motorgeluid compleet overstemt.

De motor is, wanneer je rustig aan doet, op verschillende manieren te ontwaken. Door het gas diep weg te trappen, schakelt de automaat terug om de krachten hoger in het toerengebied optimaal te kunnen gebruiken. Het is echter ook mogelijk om met de schakelflippers achter het stuur zelf de controle over te nemen over de automaat. Tot slot kan de automaat in de S-stand gezet worden, waarbij de motor minder snel opschakelt en dus wat hoogtoeriger rijdt. Waar de overgangen tussen de zes trappen in Drive heel soepel en gladjes verlopen, is dat bij Sport juist niet het geval. De auto reageert zenuwachtiger op het gas en de auto schokt nadrukkelijk bij een overgang naar een volgend verzet. In die zin prefereerden wij de Drive stand en het gebruik van kickdown of de flippers voor de desgewenste acceleratie.

Maar eigenlijk was het rijden op zich al genoeg om heerlijk te kunnen genieten. Met de kap omlaag en een lekker avondzonnetje op je kruin heb je al die power helemaal niet nodig. Het is een prettige gedachte dat de auto veel sportieve potentie heeft, maar op die heerlijke momenten heb je geen moment de behoefte om steeds ‘aan het gas te hangen’. Het is dat de V8 zo’n oorstrelende brom geeft bij het cruisen, anders zou je zomaar een kleiner motortje in de auto kunnen hangen. Om het verbruik zou dat nog geen gekke gedachte zijn, want met 12,9 liter per 100 km mag je met enige regelmaat weer wat euro’s aftikken bij de pomp. Jaguar geeft zelf een gemiddeld verbruik van 11,3 liter per 100 km op, maar opvallend is dat de 3,5-liter versie eenzelfde verbruik aangemeten krijgt.

En hoe is het stuurgedrag? En hoe ligt ie op de weg? Eigenlijk zijn dat soort vragen compleet overbodig, nou ja, niet heel relevant. Het volstaat om te zeggen dat de sportwagen-knowhow van Jaguar prima uitgebuit is. Het is allemaal dik voor elkaar, al vindt de XK het zelf wel prima en laat hij het net zo lief allemaal zo ver niet komen.

300 pk
420 Nm
250 km/h
6,3 s
12,9 (11.3) l/100km
269 g/km
G
22%
€ 123.890
€ 132.400
€ 2.427 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • 2012 - Jaguar XKR-S 5.0 V8 Supercharged

  • 2011 - Jaguar XK Convertible 5.0 V8 Portfolio

  • 2011 - Jaguar XKR 5.0 Supercharged Speed Pack

  • 2010 - Jaguar XK140 3.4 SE OTS