British Heritage
Crèmekleurig leer en walnotenhout. Kan het nog meer 'klassiek Brits'? In ieder geval is het een stijlvolle combinatie. Het is ook de manier waarop de materialen gebruikt worden die bijdraagt aan de uitstraling. Het lichte leer licht strak bovenop het dashboard en is met een in het oog springende, dubbele stiknaad afgewerkt. Aan de voorkant van het dashboard bevindt zich over de volle breedte houtinleg en eveneens op en de rond de pook is het walnotenhout – eigenlijk fineer – rijkelijk terug te vinden. Het stuur is royaal met leer bekleed, maar bevat daarnaast ingelegde stukken hout. De Jaguar beschikt tevens over stuurwielbediening en juist die comfortabele opties in hun alu-look vloeken met de verder klassieke uitstraling van het stuurwiel.
Centraal op het dashboard bevindt zich het Jaguar Touchscreen. Deze hebben we eerder gezien bij de test van de XF. Zaken als navigatie, audio, telefoon en airconditioning kunnen middels dit systeem bediend worden. Zo modern als dat stukje techniek is, zo ouderwets – maar niet klassiek - oogt de versnellingspook dan weer. Een ielig stokje met een dikke crèmekleurige knop moet door een gespiegelde L-vorm geschoven worden om de automaat te bedienen. Daarbij is het materiaal rond de pook niet anders dan zwart plastic. Een mooiere omschrijving is er helaas niet voor te verzinnen. Gelukkig is op de eerste onofficiële plaatjes van de opgefriste XK die er aan staat te komen al te zien dat de ronde knop uit de XF ook zijn intrede zal doen in de XK.
De stoelen houden een beetje het midden tussen een comfortabele en sportieve zit. De vormgeving neigt wat meer naar sportief terwijl de zitting juist de comfortabele kant opgaat voor een sportwagen. Al het denkbare is aan de stoel in te stellen, al moeten de meesten bij een eerste kennismaking eerst even zoeken naar de knopjes. Die bevinden zich namelijk helemaal vooraan op het portier. Vervolgens is wat draaien en schuiven aan de knopjes voldoende om de positie op je eigen postuur aan te passen. De verstelling van de lendensteunen en de hardheid van de zitting en rugleuning zijn eveneens allemaal afzonderlijk, elektrisch in te stellen. Achterin zit je prima, zolang je de voorstoel naar voren geklapt houdt. Het moge duidelijk zijn dat dit dus weer een typische 2+2-auto is, waar je de +2 met een korreltje zout moet nemen. Twee kleine kinderen kunnen mee – laat de autostoeltjes maar thuis, de kuipvorm van de zittingen is voldoende -, maar dan moeten de mensen voorin al weer wat ongemakkelijk naar voren zitten. Opvallend is dat de gordels achterin in spiegelbeeld gemonteerd zitten ten opzichte van de algemene standaard. De gordel trek je vanuit het midden naar de buitenkant van de auto om hem daar vast te klikken.