Geluidssensatie
Groningen is niet ver van de Duitse grens en de A31 is zondags om negen uur in de ochtend te verleidelijk om te weerstaan. De Corvette imponeerde met zijn onophoudende acceleratievermogen en het gemak waarmee de V8 erop los hamert en de auto richting Emden leek te gooien verstomde ons. Boven de 250 gaat hij er in de vijfde versnelling vandoor alsof de C6 naar beneden valt en de 300 is zo gehaald. Dan schakel je over naar de zes en de laatste kilometers topsnelheid komen er bij. De Head-Up gaf 312 km/h aan. DRIE-HONDERD-TWAALF kilometer per uur. Surrealistische snelheden die nog hoger zouden zijn als de luchtweerstand niet bestond. Want de zes van de Corvette is zo allemachtig lang dat elk leven er in die versnelling compleet uit is, maar de auto tijdens normale snelheden een benzineverbruik van slechts 7 liter op de 100 kilometer verschaft: hij draait bij 120 een lousy 1400 toeren. Het is echter net als bij het interieur: het interesseert je niet. 17 liter op de 100 kilometer is weliswaar duurder, maar zoveel leuker! De V8 hamert en beukt als een kolos en het gorgelende geluid verandert in een enorm gebulder. De acceleratie is onophoudelijk en het geluid is zo puur: er lijkt daadwerkelijk geen “substitute for cubic inches”. De 570 Nm aan trekkracht staan altijd paraat en tot in de derde versnelling is wielspin geen enkel probleem: wat voor een gargantueske T-Rex moet de ZR-1 zijn?
De hele geluidservaring is in de Corvette een attractie. De motor klinkt fantastisch, maar het geluid dat de versnellingsbak of de overbrenging maakt is minstens zo stoer. Je hoort de overgang van het eerste naar het tweede verzet en als je gas geeft voel je de aandrijfas in het differentieel. Alles is soepel opgehangen omdat het anders de oerkrachten van de 437 pk niet aankan. Wat een orgie van techniekgeluiden en op de keper beschouwd is het daarom niet verwonderlijk dat GM weinig aandacht heeft geschonken aan de audio-installatie. “Nergens voor nodig”, zullen die mannen in Kentucky wederom hebben gedacht. Evenmin hebben ze het nodig geacht even een uurtje na te denken over de bediening. Om toegang te krijgen tot de forse bagageruimte moet bijvoorbeeld de sleutel uit het contact zijn en om je de navigatieroute te wijzigen moet je de auto eerst stil zetten. Waarom bovendien die beschermrand onder de voorspoiler zit, is een volslagen raadsel. Zonder die beschermrand zou de voorspoiler verkeersdrempels niet raken, maar nu is het rijden in je woonwijk hordelopen.
In rechte lijn imponeert de Corvette met zijn stabiliteit en acceleratievermogen, maar tegenwoordig valt er ook in dynamisch opzicht bitter weinig op de Corvette aan te merken. De besturing is behoorlijk direct en heerlijk zwaar en de auto ligt geweldig op de weg. Laat je echter niet in de luren leggen door zijn wegligging, want als je iets teveel gas geeft dan breekt hij in het grensbereik zonder waarschuwing uit. Heb je dat onder de knie dan kun je heerlijk driften met romige rookwolken, maar alertheid is ten allen tijde gevraagd. In de regen kun je sowieso maar beter de tractiecontrole aan laten staan, want een beetje teveel gas en de Corvette slaat je genadeloos knock-out. Je kunt dan maar beter onder de 2000 toeren blijven. Dan rijdt de Corvette lekker rustig en heb je geen moment het gevoel met een sportwagen onderweg te zijn.