Uiterlijke schijn
Peugeot is niet de enige die een stoere variant van een bestaand model op de markt brengt. Vooral Volkswagen is hierin bedreven, onder de naam ‘Cross’ heeft dit merk terreinachtige versies van de Polo, Golf en Touran op de markt gebracht. Bij Audi is de A6 Allroad een bekend voorbeeld, Seat heeft de Altea Freetrack en nu is er dus ook de Peugeot 207 SW Outdoor. Die onderscheidt zich vooral van de gewone SW door de plastic rand die over de bumpers, dorpels en wielkasten van de auto loopt. Verder kun je hem herkennen aan de zilverkleurige dakrails en de zesspaaks 16 inch wielen. Hij staat bovendien iets hoger op de poten, zo’n drie centimeter. De Outdoor moet het hebben van die uiterlijke schijn. Verwacht dus geen vierwielaandrijving of lage gearing, een stoere uitstraling is waar het om draait.
Het ontwerp van de 207 SW is op zijn minst bijzonder te noemen. Waar de C-stijl bij de doorsnee stationwagen vrij recht omlaag staat, loopt die bij deze auto schuin omhoog, alsof het een soort spoiler moet voorstellen. Het achterraam loopt optisch rondom de hoeken en komt aan beide zijden uit in een punt. Op diezelfde plek komen ook de druppelvormige achterlichten uit. Of het mooi is, dat laten we maar even in het midden, origineel is het in ieder geval wel. Jammer alleen van die ouderwetse antenne op het dak, anno 2008 moet dat toch anders kunnen? Vooraan zien we de inmiddels bekende neus met zijn grote muil en opvallende mistlampen. Dit is zeker geen onaantrekkelijk smoelwerk, maar we hadden graag wat meer verschil met de 308 gezien, die er van voren grotendeels hetzelfde uitziet.