Beduidend kleiner
Het is duidelijk te zien dat de Q5 beduidend kleiner is dan zijn grote broer Q7. Vooral het verschil in lengte is goed zichtbaar. Niet verwonderlijk, want waar de Q7 langer is dan de A8, is de Q5 zelfs korter dan de A4. Dat verschil wordt nog eens versterkt door de korte overhang aan zowel de voor- als de achterkant, waarmee het met recht een ‘compacte SUV’ kan worden genoemd. Die korte overhangen maken hem bovendien minder plomp dan zijn grote broer: hij klopt veel beter. Sterker nog, het is gewoon een fraaie auto. Heel vernieuwend is het design echter niet. De parallellen met de A4 Avant, de auto waarop de Q5 technisch is gebaseerd, zijn overduidelijk.
Met name het front is meteen als Audi herkenbaar. De koplampen zijn, zoals we van het merk met de vier ringen gewend zijn, voorzien van LED-dagrijverlichting. Aan de achterkant zien we één van de weinige frivole details van deze auto: de achterlichten. Ze hebben een bijzondere vorm en de belijning van het plaatwerk rondom deze lichten doet zelfs wat kunstzinnig aan. De lichte vouwen in de flanken zorgen dat de Q5 nog wat compacter lijkt dan hij is, ze ‘breken’ de grote vlakken aan de zijkant. Een designtechnisch verbeterpuntje is de grootte van de buitenspiegels, die zijn van vrachtwagen-achtige proporties. Het zicht in deze spiegels is uitstekend, dat dan weer wel.
Optioneel kan de Q5 extra sportief worden uitgedost met het S line exterieurpakket. Hiermee krijgt hij een sportiever vormgegeven voor- en achterbumper, chroomaccenten rondom de mistlampen en uitlaten en S line logo’s op de voorschermen en instaplijsten. Er is ook een Offroad pakket beschikbaar, waarmee de Q5 wordt voorzien van stoerdere bumpers, roestvrijstalen bodemplaatbescherming, een grille met verchroomde spijlen en speciale ‘Offroad’ velgen. Voorzien van dit pakket lijkt de auto sterk op de A4 Allroad, die je op zijn beurt weer zou kunnen beschouwen als een lage Q5, maar dat is een kwestie als die van de kip en het ei.