Sportieve wegligging
Tegen de trend in wordt de motor niet gestart met een startknop, maar moet de sleutel ín het contact worden gedrukt. De tweeliter turbo van de testauto is na het starten amper hoorbaar en ook tijdens het rijden blijft hij altijd, volgas accelereren uitgezonderd, keurig op de achtergrond. Met een maximumkoppel van 350nm, dat over een heel breed toerengebied van 1.500 tot 4.200tpm beschikbaar is, blijkt deze krachtbron perfect bij de toch wel zware Q5 te passen. Echt zuinig is de 2.0 TFSI niet; het opgegeven verbruik van 8,5 liter per 100km blijkt bij lange na niet te evenaren, ook niet wanneer we braafjes consequent de regels van ‘het nieuwe rijden’ naleven.
Dat hoge verbruik heeft misschien te maken met de transmissie. Onze Q5 is uitgerust met de nieuwste generatie S-tronic. In de meeste situaties doet deze zeventraps automaat zijn werk prima, soms heeft hij echter wat nukken, dan blijft hij bij een tussenacceleratie iets te lang in een hoge versnelling staan of schakelt hij pas laat op bij het wegrijden. Het schakelkarakter is aan te passen met het optionele Audi drive select. Hiermee kan worden gekozen voor een sportief, gemiddeld of comfortabel karakter, dit systeem stemt dan tevens de stuurbekrachtiging en het onderstel hier op af. Het is ook mogelijk alles apart af te stellen, met een individual modus.