High-tech hulpsystemen
De besturing is, vooral in de dynamic stand, behoorlijk zwaar en heel direct. Dat is even wennen, maar het past eigenlijk wel goed bij een auto als deze. Ongebruikelijk bij een SUV is de sportieve wegligging. Ook al staat de Q5 hoog op de poten en weegt hij zo’n 200kg meer dan een normale middenklasser, hij ligt werkelijk als een blok op de weg en bij normaal gebruik is het verschil met een A4 amper te merken. De begrippen overhellen en deinen kent hij niet. Alleen bij korte links-rechts combinaties is het hogere zwaartepunt en het extra gewicht voelbaar. Echt comfortabel is de kleine broer van de Q7 niet, met name de demping is redelijk stug.
Zoals een nieuwkomer in het premium segment aan zijn stand verplicht is, zijn er allerlei high-tech hulpsystemen leverbaar. Denk bijvoorbeeld aan adaptieve cruise control, parkeersensoren met camerabeeld, side assist (een lampje knippert als een auto in de dode hoek rijdt tijdens het inhalen) en lane assist (het stuurt trilt als je onbedoeld de rijstrook verlaat). Hij is bovendien voorzien van een nieuwe generatie ESP, dat rekening houdt met het gebruik van een aanhanger en eventuele belading op het dak. Verder is de Q5 standaard uitgerust met hill descent control, waarmee hij bij bergafwaarts rijden een vaste snelheid aanhoudt.