Nadruk op sportiviteit
Speciaal voor de SL en SLK is de 350-motor opnieuw ontwikkeld. Hij is zodanig aangepast dat de nadruk nu meer op sportiviteit ligt, het vermogen is daarbij toegenomen van 272pk naar 305pk en het maximum toerental is verhoogd naar 7.200tpm. In de praktijk blijkt de nieuwe motor prima bij de SLK te passen. Hij is opzwepend en klinkt fantastisch, bovendien is hij relatief zuinig: 9 liter per 100km is goed mogelijk. De prestaties mogen er ook zijn,: het sprintje van stilstand naar 100km/h wordt namelijk in 5,4 seconden afgewerkt en bij tussensprintjes kun je het een Porsche 911 behoorlijk lastig maken, zo merkten we.
Ook qua remkracht doet de SLK weinig onder voor een zijn mede Stuttgarter, hij remt ferm en vertrouwenwekkend. Ons exemplaar beschikt over de bekende 7G-TRONIC zeventraps automaat, die in deze auto prima zijn werk doet. Vooral tijdens rustig toeren komt deze transmissie goed uit de verf. Leuker is het om wat sportiever te rijden en te schakelen met de flippers aan het stuur. Tijdens het terugschakelen wordt automatisch een toefje tussengas gegeven. Dat klinkt niet alleen lekker, het is ook beter voor de motor, want dankzij het zogenaamde rev matching wordt de motor minder belast.