Vooral comfortabel
De voorgaande generaties van de Scénic stonden niet bekend om hun stabiele wegligging, het waren auto’s die het vooral van hun comfort moesten hebben. Bij de nieuwe generatie hebben de ingenieurs van Renault hun best gedaan om de Scénic strakker te laten rijden, bijvoorbeeld door het subframe te versterken en een dikkere stabilisatorstang te monteren. De nieuwe Scénic helt weliswaar minder over in bochten dan zijn voorganger, maar het is nog steeds niet de best rijdende midi-MPV. Het comfort verdient echter wel een pluim. De kwaliteit van het asfalt was op de Franse testroute belabberd, vol gaten en scheuren. Dit deerde de Scénic niet, die vervolgde eenvoudig, zonder stuiterig te worden, zijn koers.
Onze auto is voorzien van de nieuwe 1.5 dCi dieselmotor met 110pk, die de oude uitvoering met 105pk vervangt. Het is een adequate krachtbron voor deze auto. Met een 0-100 tijd van ruim 12 seconden en een top van 180km/h zijn de prestaties redelijk te noemen. Tijdens het optrekken laat de motor wel van zich horen, maar op constante snelheid verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. Dankzij de lange zesde versnelling is het toerental op de snelweg keurig laag. De eerste twee versnellingen zijn juist opvallend kort, je moet vanaf stilstand wel heel snel doorschakelen naar ‘drie’. Het schakelen gaat overigens wel prettig, met wat meer gevoel dan in de vorige Scénic, wat ook geldt voor de stuurinrichting.
Mazda 5 1.6 ciTD Business
Volkswagen Touran 1.2 TSI Trendline
Kia Carens 2.0 CRDi EX
Toyota Verso 1.8 VVT-i Dynamic
Seat Altea XL Stationwagon 2.0 TDi Stylance
Chevrolet Orlando 1.8 LTZ
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Ligne Ambiance
Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF Ligne Business
Mitsubishi Grandis 2.4 MIVEC Intense
Ford Focus C-Max 1.8i-16V Futura S