Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

Pawel Piotrowski - 30 juni 2009

De sufheid voorbij

Geheel toevallig zijn de uiterlijke overeenkomsten met de Toyota Prius niet. Naast de bijzondere techniek is de aerodynamica voor een groot deel verantwoordelijk voor een lager verbruik. Door een zo vlak mogelijke overgang tussen dak en achterzijde wordt de stroomlijn aanmerkelijk verbeterd. Het is daarom niet verwonderlijk dat beide modellen van opzij sterk op elkaar lijken. De Civic Hybrid is met zijn gewone sedanvorm eigenlijk een compromis, omdat het model in Aziatische landen en Amerika ook met alleen een verbrandingsmotor wordt geleverd. Wie echter verder dan de daklijn kijkt zal ontdekken dat het ontwerp van de Insight veel sportiever is dan dat van de Prius.

Neem bijvoorbeeld de voorzijde. Vooral de slanke koplampen en de afwijkend gekleurde grille zijn kenmerkend voor de Insight. Ook de voorbumper heeft een sportieve snit met een grote koelopening in het midden. Voor een hybride ziet dat er allesbehalve suf uit en met wat fantasie zijn zelfs wat overeenkomsten met de Passat CC waarneembaar. Door de lage A-stijl ontstaat bovendien de indruk dat je met een sportief gelijnde coupé te maken hebt. Geheel ongevraagd trek je daarmee de aandacht van de overige wegdeelnemers, zelfs enkele duimen gaan omhoog. Blijkbaar wordt het moedige design van de Insight gewaardeerd en heeft het behoudende stereotype hybride design zijn beste dagen al gehad.

88 pk
121 Nm
182 km/h
12,4 s
5,2 (4.6) l/100km
105 g/km
B
22%
€ 19.950
€ 26.350
€ 483 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2012 - Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive