Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

Pawel Piotrowski - 30 juni 2009

Oase van comfort

Voor een optimaal brandstofverbruik is de hybride aandrijving gekoppeld aan een zogenoemde continu variabele transmissie. Deze kent geen mechanische overbrengingsverhoudingen, maar rekent constant de meest gunstige overbrenging uit. Zodoende wordt tijdens acceleraties continu het optimale toerental vastgehouden. Omdat er geen schakelmomenten zijn verbruikt de CVT automaat zelfs minder brandstof dan een handbak. Door al deze besparende maatregelen ligt ons testverbruik uiteindelijk op gemiddeld 5,2 liter per honderd kilometer. Hoewel dit afwijkt van de fabrieksopgave ligt het verbruik nog steeds beduidend lager dan bij auto’s met enkel een verbrandingsmotor.

Ondanks dat de Insight op een aangepast Jazz platform staat zijn de rijeigenschappen opvallend volwassen. Elke stuurbeweging wordt direct doorgegeven aan de voorwielen, bij het insturen zou wat meer weerstand prettig zijn geweest. Overhellen is niet overmatig aanwezig, al had de demping wel wat steviger gemogen. Dat is vooral te merken aan de achterzijde, die soms wat te lang in beweging blijft. Verder wordt het rijgedrag gekenmerkt door een comfortabele onderstelafstemming en goede geluidsisolatie. Bij snelheden tot 100km/h is de Insight een oase van rust in deze klasse.

Deze rust wordt doorbroken zodra er meer van de 1.3 liter metende viercilinder wordt gevraagd. De CVT automaat houdt dan een hoog toerental aan dat niet echt plezierig in de oren klinkt. Hoewel de benzinemotor door de elektromotor wordt bijgestaan voltrekt zich de acceleratie van stilstand naar 100km/h in lang aanvoelende 12 seconden. Maar daar is deze auto dan ook niet voor bedoelt. Een anekdotisch moment vormde een rivaliserende ontmoeting met aartsvijand nummer één: de Toyota Prius. Bij een stoplicht ontwikkelde zich de battle of the hybrids tot een waar rollator-race spektakel. Acceleratiecijfers telden opeens niet meer, beïnvloed door een groen verlicht instrumentarium probeerde ik de 50km/h sneller en zuiniger dan de Prius te bereiken. In zulke situaties zal de Insight altijd het nakijken hebben, aangezien de Prius volledig elektrisch kan optrekken. Hoe dan ook, zo wordt hybride rijden toch nog leuk!

88 pk
121 Nm
182 km/h
12,4 s
5,2 (4.6) l/100km
105 g/km
B
22%
€ 19.950
€ 26.350
€ 483 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2012 - Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive