Groene assistentie
Dit systeem assisteert de bestuurder tijdens een milieubewuste rit. Zolang men rustig optrekt, goed anticipeert en met een fluwelen voet afremt blijft de verlichting van het instrumentarium groen. Dat dit echter lang niet meevalt blijkt al naar de eerste meters. Naar mijn gevoel geef ik tijdens het accelereren niet teveel gas, toch wordt ik door een lichtblauwe kleur erop gewezen dat het optrekken nog langzamer kan. Deze groene assistent is kortom nog niet echt verfijnd afgesteld, wat vooral blijkt bij een vlotte anticiperende rijstijl. Het instrumentarium kleurt dan blauw, terwijl een relatief snelle acceleratie naar de gewenste snelheid wel degelijk zuiniger en beter is. Wie zich toch krampachtig aan deze groene verlichting gaat oriƫnteren zal vaak als een rijdend obstakel door het verkeer sukkelen.
Naast de opvallend aanwezige groene assistent doet de hybride techniek haar werk bijna volledig ongemerkt. De Insight is geen full-hybrid, wat wil zeggen dat de elektromotor slechts als ondersteuning dient. Geheel elektrisch rijden zoals met een Toyota Prius is daarom niet mogelijk. Toch wordt door een dergelijke ondersteuning wel een lager verbruik bereikt, mede doordat de verbrandingsmotor kleiner uit kan vallen. Tevens dient de elektromotor als vervanger van de startmotor, waardoor een start & stop systeem eenvoudig ingebouwd kon worden. In de praktijk slaat de motor reeds onder de 10km/h af, wat naar gelang de situatie soms te vroeg is. Geef je vervolgens weer gas dan slaat de motor nogal abrupt aan, wat een schok tot gevolg heeft.
Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business
Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic
Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima
Mazda 3 1.6 CiTD Business
Subaru Impreza 2.0R Luxury
BMW 1 Serie 116i Urban Line