Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

Pawel Piotrowski - 30 juni 2009

Gewenningsbehoeftig

Qua ruimteaanbod onderscheidt de Insight zich maar weinig van andere hatchbacks. Door de lage daklijn is de instap vooral achter niet bepaald makkelijk, ook de hoofdruimte is niet overweldigend. Voeg daar de niet al te riante beenruimte aan toe en er wordt gauw duidelijk dat de Insight geen ideale gezinsauto is. Wel is de bagageruimte best groot en goed toegankelijk via de grote vijfde deur. Verder verschilt binnenin zo’n beetje alles van een gemiddelde auto. Het dashboard lijkt door zijn vele displays en vreemde lijnen rechtstreeks uit een intergalactische raket te stammen. Zelfs de materialen lijken gerecycled te zijn uit het ruimtestation Mir, al dragen ze wel bij aan de lagere kostprijs.

Normaal gesproken zijn wij vol lof over een dergelijk afwijkend interieur, maar bij deze Honda ligt dat wat anders. Het in tweeën gesplitste instrumentarium vergt enige tijd van gewenning, de digitale snelheidsmeter werkt daar niet echt aan mee. Ook de ergonomie is niet echt ideaal. Zo is het aircopaneel dicht bij het stuur geplaatst, een deel daarvan wordt aan het zicht onttrokken door de stuurwielrand. Het optionele navigatiesysteem is te ver naar rechts geplaatst en bovendien naar de dakrand gekanteld. Zodoende word de aandacht telkens van de weg gehaald. Een andere aandachtstrekker is het instrumentarium zelf, dat door middel van wisselende verlichting de rijstijl beoordeelt.

88 pk
121 Nm
182 km/h
12,4 s
5,2 (4.6) l/100km
105 g/km
B
22%
€ 19.950
€ 26.350
€ 483 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna Business

  • Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Fiat Bravo 1.9 Multijet Edizione Prima

  • Mazda 3 1.6 CiTD Business

  • Subaru Impreza 2.0R Luxury

  • BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2012 - Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive